Bij de les

Zet de toon met de nieuwe eerstejaars

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Alard Joosten met 5 tips voor de eerste kennismaking. Hoe doen jullie dat?

Deze week starten er honderden nieuwe eerstejaars studenten. Ze zijn nieuwsgierig naar hun nieuwe opleiding en tegelijkertijd vinden ze het vaak spannend. Hoe en wie zijn mijn medestudenten, wie zijn mijn docenten en wat houdt een beroepsopleiding in?

Wat is er nog leuker als jij deze studenten mag verwelkomen? Voor de studenten ben jij één van de eerste contacten met de opleiding. Dit betekent ook dat jij de toon zet en hiermee (deels) bepaalt welke indruk de studenten van de opleiding krijgen en hoe zij zich vervolgens gaan gedragen. Een kans bij uitstek!

Hoe pak je dat handig aan? Vijf tips hoe je dat kunt doen:

1. Denk goed van tevoren na over wat je wilt neerzetten.

Bespreek met je collega’s wat jullie als opleiding van belang vinden. Bepaal daarnaast ook zelfbepaal ook d welke omgangregels je graag wilt afspreken voor in de les.

1. Spreek je verwachtingen uit en stel de regels samen vast.

Spreek verwachtingen uit en vraag ook aan de studenten wat voor hen belangrijk is in het kader van leren. Maak in ieder geval gezamenlijk afspraken over eten en drinken, mobiele telefoongebruik, niet op tijd komen, niet voorbereid komen en gebruik van de laptop.

1. Zorg dat je de namen (snel) kent.

Juist doordat je studenten bij de naam kent, voelen zij zich gezien en gekend. Bereid je voor door een lijst met pasfoto’s en leer bijvoorbeeld alvast vijf namen uit je hoofd.

1. Heb oog en oor voor iedere student.

Laat de student zien en weten dat je het belangrijk vindt dat ze er zijn. Ga bijvoorbeeld bij het begin aan de deur staan, geef iedere student een hand en zeg je eigen naam. Ook een mooie manier om de namen te leren kennen!

1. Laat de beroepspraktijk direct leidend zijn.

Spreek studenten direct aan binnen het beroep waarvoor ze worden opgeleid. Min of meer zijn jullie nu collega’s, maar met ieder een eigen rol. Benader ze als junior ontwerpers, junior adviseurs, leerkrachten of fysiotherapeuten in opleiding en ga met elkaar om zoals in de professie gebruikelijk is.

Als je deze vijf tips toepast, zet je een duidelijk kader neer wat de toon zet voor jouw cursus en voelen studenten zich direct betrokken en aangesproken.