Weer fout bij tentamen van de HU

Foto: Laurent Neyssensas

Voor de vierde keer in korte tijd zijn er fouten gemaakt met een tentamen bij de HU. 250 eerstejaars moeten de toets bedrijfseconomie opnieuw maken.

Het tentamen is op 19 juni afgenomen en de resultaten bleken veel beter dan andere jaren. Onderzoek wees uit dat veel vragen overeenkwamen met een oefentoets die online stond. De examencommissie heeft de toets ongeldig verklaard en de studenten moeten het tentamen volgende week woensdag opnieuw maken.

De gedupeerden zijn eerstejaars Business Management, Bedrijfskunde MER, Logistiek en Economie en Commerciële Economie. Vandaag organiseren de opleidingen een vragenuurtje. Eerder ging het mis bij tentamens HBO-Rechten, de minor Praktijkgericht Onderzoek en International Business and Management Studies.

Excuses
‘Het is bijzonder vervelend’, stelt HU-woordvoerder David Uitdenbogaard. Er is sprake van een menselijke fout en er zijn excuses aangeboden aan de studenten. De examencommissie moest de toets ongeldig verklaren om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen. ‘We onderzoeken hoe het kon gebeuren en trekken er lering uit voor de toekomst.’

Gisteren maakte collegelid Tineke Zweed tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad (HSR) de problemen met het tentamen bedrijfseconomie bekend. Ook eerdere fouten kwamen aan bod. Het college is verbaasd dat de studenten hun ongenoegen uiten in het AD Utrechts Nieuwsblad in plaats van een klacht te deponeren binnen de hogeschool.

Martijn Grul van studentenfractie Vlijmscherp meldde daarop dat een mailtje naar de krant makkelijk is, terwijl klachtenloketten op de HU-websites moeilijk te vinden zijn. Het college antwoordde daarop dat er onderzoek is gedaan naar de klachtenprocedures van de hogeschool en dat het rapport hierover na de vakantie met de HSR wordt besproken.