Columns

Wat doet Reint Jan Renes in de tussentijd?

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein en blogt op deze plek maandelijks over zijn vakgebied. Ditmaal: stressvrij de tussentijd door.

In de Nederlandse filmklassieker ‘Alles is Liefde’ zit een mooi gesprekje tussen Prins Valentijn en de naar liefde hunkerende Bijenkorf-medewerkster Kiki:

Prins Valentijn: ‘Zal ik je naar huis brengen?’
Kiki: ‘Ik sta eigenlijk op de ware te wachten.’
Prins Valentijn: ‘Wie niet hè. De vraag is, wat doen we in de tussentijd?’

Ik moest aan deze scène denken toen ik een nieuwsbericht las over de Amersfoortse Vinex-wijk Vathorst waar chaos heerst voor de basisschool omdat ouders en masse hun kinderen met de auto wegbrengen. ‘Eigenlijk moet je komen kijken als het regenachtig is, dan staat de file tot aan het winkelcentrum’, aldus een moeder die zelf net haar twee kinderen met de auto naar school had gebracht.

De plaatselijke schooldirecteur stelde zuchtend vast dat ze in school kinderen leren hoe je elkaar met respect behandelt, om vervolgens de kinderen naar buiten te sturen, waar ze geconfronteerd worden met ‘een chaos van auto’s, ouders die tegen elkaar schreeuwen en fietsers die over het hoofd worden gezien.’

Zodra ‘s morgens de wekker gaat, is het klaarblijkelijk vooral zaak alle gezinsleden zo snel mogelijk op hun plek van bestemming te krijgen. De vroege ochtend als gestreste tussentijd op weg naar werk en school. Ontbijten is een noodzakelijk kwaad, kinderen worden als kostbare goederen op de achterbank vastgezet en richting werk luid toeterend gelost op de stoep van de school.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik het begrijp. Een goed begin is het halve werk. Waarom staan we dan niet met z’n allen een half uurtje eerder op, ontbijten we gezellig met de kinderen en fietsen we vervolgens samen naar school? Daarna lekker alleen op de fiets naar huis, rustig met een kop koffie aan de keukentafel mail wegwerken en na de file fris de auto in. In plaats van tussentijd, kwaliteittijd. Het scheelt een hoop stress.

Bijkomend voordeel: van een goed ontbijt krijg je later op de dag minder honger, door lekker te fietsen heb je meteen een deel van je dagelijkse dertig minuten beweging te pakken en het is nog goed voor het milieu ook.