Voedseltas moet De Uithof veroveren

Met een voedseltas vol streekproducten wil Local2Local lokale boeren in Utrecht helpen. Nu het idee in De Uithof is neergestreken, moeten studenten de kar gaan trekken.

Het idee is eenvoudig: voor twintig euro krijg je een tas met ontbijt en avondeten voor de hele week. In de voedseltas zitten verse, gezonde streekproducten van lokale boeren. ‘Als je een vergelijkbaar pakket bij een supermarkt koopt, ben je zeker vijftien euro duurder uit’, meent Mark Frederiks van Local2Local.

Sinds 1 september de voedseltas van Local2Local in De Uithof te vinden. Er zijn drie keuzes: een vleesvariant, een vegetarische en een veganistische optie. In het tasje, dat momenteel op twee plekken in De Uithof kan worden opgehaald, zit naast het desgewenste vlees ook fruit, groenten, aardappelen, eieren en kaas. Die producten zijn samen met de Utrechtse Biologen Vereniging bij lokale boeren geselecteerd. ‘De tas is goedkoop, vers en eerlijk. Het geld gaat voor een groot deel naar lokale boeren en voor een klein deel naar de studenten.’

Kantelen
Bedoeling is dat het systeem, dat ook voor medewerkers is, volledig door studenten wordt gerund. Voorlopig is dat ook de grootste groep afnemers, zegt Frederiks. Vier jaar geleden begon hij met Local2Local, om de lokale relatie tussen producenten, afnemers en consumenten te herstellen en lokale ondernemers te ondersteunen. Dat bleek lastig. ‘Het was moeilijk een voet tussen de deur te krijgen. Een weerbarstige, gesloten wereld’

Het eerste studentgedreven voedselnetwerk van Nederland is desondanks aardig van start gegaan. ‘Het wordt positief ontvangen. Al is het niet ideaal dat we in een hoek van een bedrijfsrestaurantje op de faculteit Diergeneeskunde staan.’ Op den duur wil Frederiks 1.500 tot tweeduizend tassen per week kwijt. ‘Maar daar zitten we nog lang niet aan.’ Ook voor de langere termijn zijn er ambities. ,,Het hele systeem in Utrecht moet kantelen. We willen een provinciaal netwerk uitrollen, maar de Uithof is de basis.” Daarom werkt het bedrijf samen met de Hogeschool Utrecht, de HKU, Universiteit Utrecht en twee studieverenigingen. Afgelopen jaar liepen al meer dan honderd studenten van onder meer de Hogeschool Utrecht stage bij de voedselnetwerkpion.