Columns

Van de redactie: hbo-helden

In de rubriek Van de redactie geven redacteuren wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: de werkdruk in het hbo!

Een op de negen werknemers is ziek in het hbo, meldden we deze week op onze website. Dat komt door de werkdruk, blijkt uit een nieuw rapport van Zestor, een fonds dat de arbeidsmarkt en het personeelsbeleid van het hbo bestudeert.

Vooral docenten hebben last van werkdruk. Thuis bereiden ze hun lessen voor en kijken ze tentamens na. Daardoor lopen werk en privé door elkaar. Dat vinden ze niet fijn.

Ik heb de afgelopen periode lesgegeven aan tweedejaars studenten en heb enorm respect gekregen voor docenten die meer dan een dag, zoals ik deed, lesgeven. Nu ben ik onervaren in didactiek en een hele cursus invullen, dat kost een ervaren docent wellicht minder tijd, maar toch.

Daarnaast vraagt de administratieve rompslomp eromheen veel, heb ik gemerkt. Met eén vak en eén groep studenten nog wel overzichtelijk, maar als je er meer hebt? Nachtmerries zou ik ervan krijgen. Dat je de boel door elkaar haalt, cijfers voor Dennis aan Chantal geeft en er helemaal niets meer klopt. En dan allemaal boze studenten die verhaal komen halen. Want het is niet even een cijfer invullen. Beoordeeld worden betekent: competenties, samenwerking in groep en prestaties individueel, prestatie groep, presentatie en dat weer uitgesplitst in diverse onderdelen, etc, etc. Reflecteren om het reflecteren! En uiteindelijk kan een student dan bijvoorbeeld een voldoende halen doordat ie goed heeft samengewerkt, gepresenteerd en inzicht heeft in z’n eigen gedrag, maar wel ‘hun hebben’, ‘ik wordt’ en ‘ze wouden’…..schrijven.

Afgelopen week beoordeelde ik de producties van 24 studenten. Privé en werk liepen aardig door elkaar. Zondag-, maandag-, dinsdag tot half twaalf ’s avonds bezig hiermee. Met mooi weer zit je lekker in de tuin en voelt werken niet als werken.

Maar stel dat ik drie van die groepen had, dan werd het toch wel even een ander verhaal. Nee, ik benijd docenten niet. Als ik werkgever was, zou ik maar zuinig zijn op deze helden, want ze zijn de corebusiness van je organisatie.