Columns

Van de redactie: de namen van de HU-gebouwen

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: hoe moeten de HU-gebouwen heten?

Een sympathiek initiatief van de HU: studenten en medewerkers mogen namen verzinnen voor de gebouwen van de hogeschool. Een aantal van de panden in De Uithof is rigoureus verbouwd en bij de nieuwbouw wordt binnenkort het hoogste punt bereikt. Slim ook om de creativiteit van duizenden medewerkers en meer dan 30.000 studenten aan te boren.

Want het is geen gemakkelijke opgave om toepasselijke namen te verzinnen. De ‘Jan Bogerd Toren’ voor de Nieuwbouw is natuurlijk not done. Zoveel eer voor de huidige collegevoorzitter is niet van deze tijd. Het druist ook in tegen de besturingsfilosofie van de HU om de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.

En echte beroemdheden die aan de HU hebben gestudeerd of gewerkt, dat is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Veel verder dan een sportpresentator en zanger/gitarist van een bandje komen wij niet. Voor zover bekend zijn er geen lectoren die de Nobelprijs wonnen, geen politici die het land door woelige baren leidden en geen topsporters die Olympisch Goud binnensleepten.

Daarom is het op zich een goed idee om de thema’s van de gebouwen als uitgangspunt te nemen. Bijvoorbeeld ‘leren’ voor de Padualaan 97 (de voormalige Faculteit Educatie). Maar bij gebouwen met meerdere disciplines wordt het lastiger. Aan de Heidelberglaan 7 huizen opleidingen op het gebied van gezondheidszorg en techniek. En de Nieuwbouw herbergt straks zowel de instituten Communicatie en Media als de economische varianten.

Misschien is het een idee om de gebouwen naar de winnaars van de Docent van het Jaar te vernoemen. Dus het Rik Boss Gebouw voor de Heidelberglaan 7 en Parviz Samim Gebouw voor Padualaan 101. Maar bij Marc Veenstra, wiens opleiding ook op Heidelberglaan 7 huist, loopt het al spaak.

Wij gaan er een nachtje over slapen.

Naschrift:
Een oplettende lezer wees ons erop dat het instituut voor ICT (waar Rik Boss werkt) niet gevestigd is aan de Heidelberglaan 7. Het instituut huist momenteel aan de Daltonlaan en komt straks in de nieuwbouw. Het voorbeeld is dus slecht gekozen, maar het principe blijft staan: bij gebouwen met meerdere disciplines is het moeilijk een toepasselijke naam te bedenken.