Tentamen derdejaars MWD ongeldig verklaard

Foto: Laurent Neyssensas

Een tentamen van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) voor derdejaars is door de examencommissie afgekeurd. De 22 studenten moeten de toets opnieuw maken.

De toets ‘methodiek in gedwongen hulpverlening’ startte voor meerdere groepen in diverse lokalen op 4 april om 10.00 uur. In totaal waren er zo’n 180 studenten bij betrokken in zowel Utrecht en Amersfoort. Bij één groep ontbraken de surveillant en de tentamenopgaven. Ter plekke werd een andere surveillant geregeld en is de toets alsnog geprint, waarna de 22 studenten een uur later begonnen.

Nadat de examencommissie Social Work hier lucht van kreeg, deed zij onderzoek en keurde het gemaakte tentamen voor deze groep af. Gebleken is dat studenten die wel op tijd zijn begonnen, contact kunnen hebben gehad met degenen die te laat startten. Omdat niet kan worden uitgesloten dat er informatie over de toets is uitgewisseld, is dit voldoende reden om de toets ongeldig te verklaren, meldt Marianne van der Zande, voorzitter van de examencommissie.

Wrang
Bovendien kreeg examencommissie signalen ‘dat er ook daadwerkelijk contact is geweest tussen de studenten die al klaar waren en studenten die nog moesten starten met het tentamen’, zegt zij. Dit is een extra reden om het tentamen af te keuren. Dit is volgens haar het enige tentamen bij het Instituut voor Social Work dat ongeldig is verklaard.

Op zich een juiste handelswijze van de examencommissie, maar wel wrang voor de 22 studenten. Er werd dan ook flink gemopperd. ‘De hogeschool maakt een fout en wij zijn daar de dupe van’, zegt een van hen. De studenten kunnen het tentamen op 13 juni opnieuw maken. Het wordt beschouwd als eerste toets, waarna er nog een herkansing mogelijk is. Omdat er vragen kunnen zijn over de beslissing het tentamen ongeldig te verklaren, organiseerde de opleiding een bijeenkomst voor de studenten.

Evaluatie
Het ongeldig verklaren van de dit MWD-tentamen is niet expliciet opgenomen in de evaluatie van de Taskforce over toetsperiode C. Deze Taskforce is afgelopen maart ingesteld na aanhoudende klachten van studenten en anderen over de organisatie van de tentamens. Doelstelling was een ‘foutloze toetsperiode C’. In de evaluatie staat dat van de 2025 tentamens er vier niet zijn doorgegaan. Het afgekeurde MWD-tentamen zit hier niet bij omdat de toets feitelijk wel is afgenomen, stelt een woordvoerder van de HU.