Studententeam Selficient gaat naar Hongarije

Het duurzame huis van Selficient

Het studententeam van Selficient, dat een duurzaam huis ontwikkelde, doet mee aan de wedstrijd Solar Decathlon Europe in Hongarije. Vorig jaar nam het team van de HU deel aan de wedstrijd voor het meest duurzame huis in Amerika.

Het concept van Selficient, dat meedingt in de Europese editie van Solar Decathlon,  is in grote lijnen hetzelfde als bij de wedstrijd in Amerika. Daar was Selficient redelijk succesvol, met een zevende plaats (van de elf deelnemers) en als winnaar van de publieksprijs.

Opnieuw ontworpen
‘Het huis kan er anders uit gaan zien’, zegt woordvoerder Martijn Oskam, vierdejaars Bouwkunde. ‘Het wordt opnieuw ontworpen. Hoe precies, dat weten we nog niet. Dat laten we over aan de studenten die hiermee vanaf februari aan de slag gaan.’

Ook zijn er plannen om het duurzaam huis op te bouwen in De Uithof en te verhuren. ‘Dan kan er bijvoorbeeld onderzoek plaatsvinden naar afvalstromen’, vertelt woordvoerster en vierdejaars Bedrijfscommunicatie Kayan Lam.

Deelnemers gezocht
De Solar Decathlon vindt in 2019 plaats in Szentendre, vlakbij Boedapest. Zeventien instellingen doen mee en vanuit Nederland is naast de HU ook de Technische Universiteit Delft deelnemer. Die haalde in de laatste Europese editie, in 2014, een derde plaats onder twintig deelnemers.

Het HU-team zoekt nog studenten van verschillende opleidingen die het stokje willen overnemen. De bedoeling is dat deelname wordt geïntegreerd in het curriculum, bijvoorbeeld als stage of afstudeeropdracht.

Selficient organiseert op 25 donderdag 25 januari de bijeenkomst Back to the Roots, waarin deelnemers terugblikken en naar de toekomst kijken.