Studenten van Selficient vertrekken naar Amerika

Impressie van het duurzame huis

Bijna is het zover: ruim 35 studenten en enkele docenten vertrekken zondag 17 september naar Amerika. De groep Selficient doet mee met de Solar Decathlon, een wedstrijd voor het meest duurzame huis. Donderdagmiddag werden zij op Padualaan 99 uitgezwaaid.

‘Ik ben ervan overtuigd dat jullie tijdens dit intensieve traject veel meer hebben geleerd dan jullie hadden kunnen bedenken’, zei collegelid Anton Franken voor de groep studenten, docenten, sponsoren en familieleden. En: ‘Jullie kunnen de basis leggen voor een revolutie in het bouwen.’

Het begon twee jaar geleden met de vraag aan enkele studenten Werktuigbouwkunde: hoe kunnen studenten meedoen met de Solar Decathlon in Denver, Amerika. Het mondde uit in een project waar tientallen studenten van allerlei opleidingen aan meewerken. In een loods in Utrecht werd het huis opgebouwd en weer afgebroken om naar Amerika verzonden te worden.

Orkanen
De containers met onderdelen van het huis zijn verscheept naar Amerika en goed aangekomen. En dat ondanks de orkanen in die regio. In Amerika bouwen ze het huis weer op en spelen ze mee in de finale van de prestigieuze wedstrijd die van 5 tot 15 oktober duurt.

De studenten bouwen het huis in zo’n vijf dagen op: twee groepen zijn elk negen uur per dag in de weer, vertelt Ludo Teirlinck, vierdejaars Elektrotechniek. Daarna volgt de inrichting in drie dagen. Het huis bevat een complete keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamer. ‘Alleen het toilet is niet aangesloten, omdat het volgens de regels niet is toegestaan’, legt Teirlinck uit. De groep zal in het huis een diner koken voor andere deelnemers.

Warmtepomp
De energie wordt opgewekt door zonnepanelen, de verwarming en koeling door een warmtepomp en de materialen zijn duurzaam. Het huis is opgebouwd uit modulen: het kan afgebroken en weer opgebouwd worden. En uitgebreid met extra ruimte. Bovendien: het is betaalbaar. Ziedaar de combinatie waarmee de groep hoopt te winnen.

Selficient is het enige team vanuit het hbo dat meedoet. Verder zijn het op een Zwitsers instelling na allemaal Amerikaanse universiteiten waar zij tegenop moeten boksen. Na de wedstrijd komt het huis weer terug naar Nederland en moet het een plek krijgen in De Uithof. Met echte bewoners.

De verrichtingen in Amerika zijn te volgen op de Facebook-pagina van Selficient.