Student & Starter ‘dolgelukkig’ met tweede zetel

Lijsttrekker Tim Homan aan het woord tijdens een verkiezingsdebat/foto: Ries Agterberg (DUB)

De lokale jongerenpartij Student & Starter wint met de verkiezingen één zetel en komt met twee leden in de Utrechtse gemeenteraad. GroenLinks wordt de grootste partij en stoot D66 van de kroon.

Dat blijkt uit de voorlopige uitslagen van de gemeenteraadsverkiezing op woensdag 21 maart. De opkomst was met 59,1 procent hoger dan de 54 procent vier jaar geleden.

Student & Starter is ‘dolgelukkig’ met de tweede zetel, schrijft de partij in een persbericht. ‘Deze uitslag geeft hoop op een progressief en jong stadsbestuur’, zegt de nieuwe lijsttrekker Tim Homan, vorig jaar afgestudeerd voor zijn bachelor Liberal Arts and Sciences. Hij vindt de komende periode Eva Oosters, de nummer twee op de lijst, aan zijn zij. Oosters is student Rechten en Geschiedenis aan de UU.

Stuivertje wisselen
Verder is opmerkelijk dat D66 en GroenLinks stuivertje wisselen. GroenLinks wordt met 12 zetels (was 9) de grootste partij in Utrecht. D66 gaat van 13 naar 10 zetels en degradeert tot de een-na-grootste. De Piratenpartij met lijsttrekker Saskia Soller, student Pabo aan de HU, behaalde geen zetel.

Het is onduidelijk wat de kansen zijn voor Student & Starter om deel te nemen aan het college van B&W. Fractievoorzitter Heleen de Boer van GroenLinks zei tijdens een verkiezingsdebat dat zij het liefst een links college zou vormen met de SP, PvdA, ChristenUnie en mogelijk Student & Starter. Maar doordat de SP en PvdA zetels inleverden, behaalt deze combinatie niet de vereiste meerderheid in de gemeenteraad.

De voorlopige uitslag, in zetels (tussen haakjes het aantal in 2014):
GroenLinks 12 (9)
D66 10 (13)
VVD 6 (5)
PvdA 3 (5)
SP 2 (4)
CDA 2 (3)
ChristenUnie 2 (2)
Student & Starter 2 (1)
Partij voor de Dieren 2 (1)
Denk 2 (-)
PVV 1 (-)