Achtergrond

Selficient staat, als een huis

Via Trajectum houden studenten van Selficient ons op de hoogte over de voortgang van dit project. Ditmaal: de eerste paal?

De eerste paal van het Selficient-huis is geslagen. Alleen metaforisch gezien, want Selficient is modulair. Selficient is het zelfvoorzienende, duurzame en circulaire huis van studenten van de HU.

De Eneco Energy campus in Utrecht zal de voorlopige thuisbasis zijn van het project, wat is uitgegroeid tot het grootste studentenproject van Hogeschool Utrecht. Een multidisciplinair team van inmiddels 75 studenten laat zich door het lekkere lenteweer niet tegenhouden om zich voor te bereiden op de Solar Decathlon.

In oktober 2017 staat het team samen met het huis op de Olympische Spelen van de duurzame bouw in Amerika. In Colorado staat het tegenover elf andere universiteiten die elk een innovatief en duurzaam concept hebben voor de huizenbouw van de toekomst.

Medeoprichter Sjors Peeters Weem heeft er vertrouwen in: ‘Selficient is een uniek concept waar iedereen vol voor gaat. We zijn letterlijk met niets begonnen. Geen idee, geen geld, geen hulp. Maar nu draait iedereen binnen en buiten de Hogeschool Utrecht op volle toeren mee. Dat komt vooral door het concept: een simpel en betaalbaar huis voor iedereen waar wij het milieu een handje mee helpen. Dat is ons mooi aan het lukken.’

Het modulaire concept, wat ervoor zorgt dat het huis als Lego in elkaar geklikt kan worden, zal naar verwachting hoge ogen gooien. Het is binnen de bouw revolutionair dat er een concept op de markt komt waar de bewoner het huis gemakkelijk kan aanpassen op de levensfase of gezinsgrootte.

Ook het circulaire aspect sluit naadloos aan op deze tijd. Zo is het huis voornamelijk opgebouwd uit gerecyclede materialen en kan de bewoner onderdelen van het huis ook gemakkelijk doorverkopen. Het geraamte van het huis is zelfs van aardbeving-bestendig hout, wel zo handig als je bijvoorbeeld in Groningen woont.

De zelfvoorzienende onderdelen zoals de zonnepanelen, de Tesla Powerwall, het watersysteem en het energiesysteem welke via de telefoon te besturen is, zijn standaard in het prototype geïntegreerd.

Kortom, alle reden om de wedstrijd te kunnen winnen. Op 18 september zullen de HU-studenten van de studierichtingen bouwkunde, marketing en communicatie, journalistiek, rechten, events, facility management en logistiek het vliegtuig instappen om het huis aan de rest van de wereld te presenteren.

Goed nieuws voor de HU studenten: Selficient is betaalbaar voor iedereen, ook voor starters. Als je dit prachthuis als eerste wil komen bezichtigen: na de Solar Decathlon zal het prototype opnieuw opgebouwd worden op het Utrecht Science Park.