Project voor kinderen met kanker maakt kans op RAAK-Award

Iedereen kan tot 30 november stemmen voor de RAAK-Award. Een van de tien genomineerden heet POKO. Dat staat voor Participatief Ontwerpen voor KinderOncologie. Het is een van de mooiste projecten aan de HU.

Het is een succesvol project: zeventig studenten en twintig docenten werken eraan, twee spinoffs gingen zelfstandig verder, er kwamen drie publicaties die wetenschappelijke lacunes vulden en er zijn veertien ‘interventies’ ontwikkeld. En het gaat over een zeer relevant onderwerp: kinderen met kanker.

Voor deze jonge patiënten is het essentieel dat ze blijven eten en bewegen tijdens de behandeling. Maar beroepsprofessionals weten vaak te weinig over de manier waarop je dat gezond eten en bewegen kunt stimuleren. En daar probeert het project, van het lectoraat Codesign, dus verandering in te brengen.

10.000 euro
Met tot nu toe al een aantal fraaie successen. Naast alle eerder genoemde zaken ligt er bijvoorbeeld ook nog een online toolkit voor ontwerpers en heeft het project de samenwerking gestimuleerd tussen alle behandelaren rond een kind met kanker.

Zo heel vreemd is de nominatie voor een RAAK-Award dus niet. Deze prijs biedt toonaangevend praktijkgericht onderzoek van hogescholen een podium. De juryprijs levert 10.000 euro op, de publieksprijs nog altijd 2500 euro. Stemmen kan via de Facebook-pagina van de RAAK-Award.