Prijsvraag: hoe houden we nieuwe hbo-docenten binnenboord?

Foto: ISO

Studenten en medewerkers van hogescholen kunnen tot drieduizend euro verdienen met oplossingen voor de uitstroom van beginnende docenten. Pogingen om deze wat vaker binnenboord te houden, willen nog niet slagen.

Het hbo heeft moeite om nieuwe, hoogopgeleide docenten aan zich te binden. Velen van hen verlaten de hogeschool nogal snel, en lang niet altijd omdat hun contract afloopt: vaak uit onvrede over hun baan en de organisatie.

De helft van alle vertrokken hbo-docenten heeft minder dan vier jaar voor de hogeschool gewerkt. Van die groep moet 48 procent weg omdat het tijdelijke contract afloopt, terwijl een bijna even groot deel (42 procent) uit eigen beweging vertrekt, bleek uit onderzoek van arbeidsmarkt- en opleidingsfonds Zestor.

Over de tijdelijke contracten verschillen de vakbonden en werkgevers, die in Zestor verenigd zijn, van mening: de vakbonden willen dat docenten sneller in vaste dienst komen, terwijl de werkgevers benadrukken dat hogescholen flexibel en slagvaardig moeten blijven.

Hoe dan ook is er volop reden om de werving, selectie en begeleiding van beginnende docenten te verbeteren, denkt Zestor. Er zijn wel plannen, maar ‘in de drukte van alledag’ komt het er niet altijd van die uit te voeren.

Daarom lanceert Zestor een landelijke debattour en de zogeheten ‘Vliegende Start Award’: een prijs voor studenten die een ‘inspirerende oplossing’ voor de lerarenuitstroom bedenken. Daarmee kunnen ze een geldbedrag tot drieduizend euro winnen, te besteden aan collegegeld en studiemateriaal.

Medewerkers kunnen hetzelfde bedrag verdienen met een “mooi praktijkvoorbeeld” van de manier waarop startende docenten worden behouden bij hun hogeschool. Zij kunnen het geld inzetten voor ‘teamontwikkeling en/of professionalisering’.

Tot 1 augustus hebben studenten en medewerkers de tijd om hun oplossingen of praktijkvoorbeelden in te zenden. Op 3 oktober worden de winnaars bekendgemaakt.