Columns

Over daten, koffiebekers en de juiste jurk

Hoe zoek jij een nieuwe koffiebeker? En wat zegt dat over je zoektocht naar een aantrekkelijke partner?

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein en blogt op deze plek maandelijks over zijn vakgebied. Ditmaal: hoe kom jij het liefst tot een keuze? Rondshoppen of kies je de eerste de beste? Belangrijk om te weten, ook als je op zoek gaat naar een partner. 

‘De issues die spelen bij het zoeken naar de juiste partner bij online dating zijn vergelijkbaar met het vinden van de juiste jurk tijdens online winkelen’.

Een opmerkelijke stelling, vorige week geponeerd op een groot communicatiecongres in Gent. Of het ook echt waar is, weet ik niet. Misschien zijn er online inderdaad veel overeenkomsten. Op Tinder kan je – net als bij kledingstukken – zonder al teveel scrupules rondshoppen. Maar in de fysieke wereld is partner-shoppen een beetje ongemakkelijk. Daar waar je zonder schroom in een winkel van alles past als het om kleren gaat, voelt het toch wat ongepast (pun intended) om bij het vinden van een leuke man of vrouw zoveel mogelijk opties uit te proberen.

Al in 2003 toonde sociaal psycholoog Higgins aan dat het uitproberen van veel opties letterlijk veel waarde kan hebben. Hij testte dit door proefpersonen te laten kiezen tussen een mooie koffiebeker of een vrij saaie pen. Mensen blijken twee verschillende voorkeuren te hebben om tot een keuze te komen. Sommigen willen bij de eerste de beste optie die hen bevalt meteen tot ‘aanschaf’ overgaan (‘dit is een fijne zeg, die wil ik’), anderen vinden het juist prettig om alle opties langs te gaan en dan pas te kiezen (‘deze is heel mooi, maar er is vast nog meer’).

De proefpersonen bij Higgins die een keuze mochten maken op de manier die zij het prettigst vonden (‘de eerste de beste’ versus ‘rondshoppen’) bleken voor hetzelfde product (de koffiebeker) bijna twee keer zoveel geld over te hebben als de personen die de keuze moesten maken op een manier die niet hun voorkeur had. Dit is wat Higgins value from fit noemt. De waarde van iets neemt toe als we mogen kiezen op een manier die bij ons past.

Ik weet het, mensen zijn geen koffiebekers (of jurken) en daten is iets anders dan winkelen. Maar toch, in een wereld waarin de vrijheid van partnerkeuze groter lijkt dan ooit, kan het misschien geen kwaad bij jezelf na te gaan hoe je het liefst tot een keuze komt. De aantrekkelijkheid van je partner kan er mogelijk met sprongen op vooruit gaan.

 

Advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *