Oproep: Geef geld voor schakelprogramma’s

Het leidt tot grote problemen dat universiteiten geen financiering krijgen voor schakelprogramma’s tussen hbo-bachelor en universitaire master, schrijven de Landelijke Studentenvakbond en enkele universiteitsraden in een brief aan de Tweede Kamer.

Er zijn te weinig schakelprogramma’s (of: premasters) voor hbo’ers die na afstuderen aan een universitaire master willen beginnen, stellen studenten in een brief die ze na de zomervakantie aan de Tweede Kamer gaan versturen.

‘In het kader van kansengelijkheid is het essentieel dat studenten, ook in een later stadium van hun studieloopbaan, nog door kunnen stromen naar een universiteit’, schrijven ze aan de Kamerleden.

Ondertekend
De brief is ondertekend door de Landelijke Studentenvakbond en de universiteitsraden van Maastricht, Utrecht, Groningen en de twee Amsterdamse universiteiten VU en UvA. Ook twee studentenfracties van Twente en Tilburg staan erbij.

Vorige week schreef minister Van Engelshoven nog dat universiteiten geen aparte financiering nodig hebben voor schakelprogramma’s. Het aanbieden van deze programma’s behoort gewoon tot de wettelijke taken van de universiteiten, is haar idee.

Wel hield de minister de deur op een kier, want ze buigt zich over de financiering van het hoger onderwijs: in het najaar zal ze haar opvattingen met de Tweede Kamer delen. Ze wil daarbij best nadenken over de financiering van de schakelprogramma’s.

Gratis?
De universiteiten zouden het ‘volstrekt logisch’ vinden als universiteiten hiervoor bekostiging zouden krijgen. ‘Gratis bestaat niet’, zei een woordvoerder van universiteitenvereniging VSNU. ‘Het geld moet ergens vandaan komen.’

Ook de studenten hebben hun conclusie al getrokken. Alleen al voor de kwaliteit van het onderwijs in de schakelprogramma’s zou het goed zijn als de instellingen er geld voor krijgen, is de gedachte. Nu kiezen universiteiten volgens hen vooral voor goedkoop ‘aanschuifonderwijs’ of digitale programma’s.

Universiteiten krijgen inderdaad geen aparte financiering voor de schakelprogramma’s. Ze mogen er wel extra collegegeld voor vragen: anderhalf keer het reguliere tarief voor maximaal een jaar ‘schakelen’.

Bewust
Dit was een bewuste keuze bij de invoering van het bachelor-masterstelsel. Als je universiteiten apart gaat betalen voor de schakelprogramma’s, dan gaan ze misschien zwaardere eisen stellen dan nodig bij de overstap naar een masterprogramma. Dat zou de vlotte doorstroom van studenten hinderen.