Nieuw dagelijks bestuur bij de Hogeschoolraad

Vlnr: Jasmijn Simpson, Nigel van Hattum, Annette Wind en Luuk van Loon / Foto: M. Da Cruz Laranjeira Fernandes

De Hogeschoolraad (HSR) heeft een nieuw dagelijks bestuur gekozen. Voorzitter is Annette Wind, docent geschiedenis bij Instituut Archimedes. Vicevoorzitter is student Nigel van Hattum, vijfdejaars HBO-ICT.

De HSR vergaderde woensdag 5 september voor het eerst in de nieuwe samenstelling na de verkiezingen eind vorig studiejaar. De HSR, de centrale medezeggenschapsraad van de HU, bestaat uit tien studenten en tien medewerkers. Daarnaast doen ook enkele aspirant-leden mee; zij kunnen meepraten maar mogen niet stemmen.

De nieuwe voorzitter heeft ruime ervaring binnen de medezeggenschap. Wind was de afgelopen twee jaar lid van het dagelijks bestuur van de HSR, enige tijd voorzitter van de toenmalige faculteitsraad en tot voor kort lid van de instituutsraad van Archimedes (tweedegraads lerarenopleiding). Vicevoorzitter Van Hattum is vanaf vorig jaar lid van de HSR en tot op heden voorzitter van de raad van het Institute for ICT. Hij is medeoprichter van studievereniging Indicium en voorzitter van OSHU, koepel van studieverenigingen aan de HU.

Onafhankelijke voorzitter
Andere leden van het dagelijks bestuur zijn Luuk van Loon (docent Engels bij Instituut Archimedes) en Jasmijn Simpson (tweedejaars Human Resources Management). Het dagelijks bestuur stelt onder meer de agenda voor de vergaderingen op, organiseert bijeenkomsten en overlegt regelmatig met het college van bestuur.

Een meerderheid van de raad stemde voor het voorstel om op zoek te gaan naar een onafhankelijke voorzitter. Deze moet de vergaderingen van de HSR met het college van bestuur leiden. Raad en college besloten eerder om een externe voorzitter aan te stellen tot eind vorig studiejaar. Dit was nodig omdat de gesprekken tussen de partijen moeizaam verliepen waardoor besluitvorming vertraging opliep. Gezocht wordt naar een persoon binnen of buiten de HU die een onafhankelijke positie inneemt.