Medische hulpverleners nog in de wachtkamer

Medische hulpverleners moeten nog even wachten voor ze met hun ambulance mogen uitrukken. Tegen de verwachtingen in staat hun beroep nog steeds niet in het medische register.

Door Bas Belleman

Op 1 juli had het zover moeten zijn. Minister Schippers van Volksgezondheid wilde op die datum de medisch hulpverleners laten opnemen in het kwaliteitsregister van de medische beroepsverenigingen.

Die registratie is belangrijk. Ziekenhuizen vonden het weinig zinvol om studenten op te leiden als hun toekomstige beroep nog niet erkend was. Daardoor kampten de opleidingen medische hulpverlening met een tekort aan stageplaatsen.

Studievertraging
Dat zorgde voor studievertraging. Dinsdag kwam het nieuws naar buiten dat studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hierom naar de rechter stappen. Studenten van de Hogeschool Utrecht deden dat al eerder en wonnen hun zaak. De HU gaat in hoger beroep.

Nu zijn de stageproblemen dus nog niet voorbij. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid kon nog geen nieuwe streefdatum noemen. ‘Soms duren procedures nu eenmaal wat langer dan je verwacht. Je moet advies vragen aan de Raad van State, dat advies moet je weer verwerken enzovoorts.’

Meer stageplaatsen
Marijke Beckers, adjunct-instituutsdirecteur van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, verwacht de registratie in september of oktober. Ze denkt dat er meer stageplaatsen komen als die registratie eenmaal rond is.

Overigens komt het beroep eerst vijf jaar lang in het voorportaal van het zogeheten BIG-register terecht, waarin artsen, verpleegkundigen en andere medische beroepen zijn opgenomen. In die periode moet duidelijk worden welke medische handelingen de hulpverleners straks zelfstandig mogen verrichten.