Medewerker Hogeschool van Amsterdam beschuldigd van corruptie

Heeft een manager van de Hogeschool van Amsterdam zich laten omkopen bij het aanbesteden van een ICT-project? Zembla en Follow the Money zeggen van wel. De HvA gelooft het niet en een extern onderzoek leverde geen bewijs op.

Het journalistieke onderzoeksprogramma Zembla en website Follow the Money beschuldigen een HvA-manager ervan een zogeheten kick back-fee te hebben ontvangen. Hij zou een opdracht hebben toegekend aan het ICT-consultancybedrijf Revnext, dat hem zou laten delen in de winst.

Hun smoking gun is een mail van Revnext aan een zzp’er die de opdracht moest uitvoeren en tevens auteur is bij Follow the Money. In de bewuste mail schrijft de oprichter van Revnext dat de zzp’er minder betaald krijgt omdat een deel van de opbrengst naar de manager moet die Revnext de opdracht heeft bezorgd.

Smoes
Revnext ontkent de fraude. De mail zou een onhandige smoes zijn geweest om de zzp’er minder te hoeven betalen. Uit een extern onderzoek in opdracht van de HvA en de Universiteit van Amsterdam – die een ICT-afdeling delen en daarom beide betrokken zijn – zou blijken dat er geen illegale betalingen zijn gedaan. Follow the Money en Zembla zijn er niet gerust op en vinden het verhaal van Revnext ongeloofwaardig.

De UvA en de HvA noemen de publicatie van Zembla en Follow the Money ‘onzorgvuldig’. Ze nemen het op voor hun manager en zijn boos op het adviesbureau. Ze hekelen de ‘verzinsels in emails’ en hebben de banden met Revnext verbroken.