LSVb en ISO kiezen nieuw bestuur

LSVb-bestuur: Carline van Breugel, John van Harten, Geertje Hulsebos, Maarten Heinemann en Annejet Lont (v.l.n.r.)

De landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb hebben het afgelopen weekend beide een nieuw bestuur gekozen. In juni vindt de officiële bestuurswissel plaats.

Zowel bij het ISO als de LSVb zijn de universitaire studenten ver in de meerderheid. In het ISO zit één vertegenwoordiger van Fontys Hogescholen en bij de LSVb twee voormalige studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Er zijn geen studenten van de HU met een plaats in het bestuur.

Bij de Landelijke Studentenvakbond komt met de 25-jarige Geertje Hulzebos een rasechte stapelaar aan het roer te staan. De nieuwe LSVb-voorzitter klom van mbo naar hbo en volgt nu aan de Universiteit van Amsterdam twee minors, eentje in onderwijswetenschappen en een in theoretische filosofie. Eerder studeerde ze pedagogische wetenschap aan de UvA. Daar is ze momenteel ook voorzitter van een studentenraad.

De nieuwgekozen bestuursleden nemen op 23 juni het stokje over van het huidige bestuur, dat onder leiding staat van voorzitter Tariq Sewbaransingh. ‘Dit is een team met heel veel kennis en ervaring, en ik heb er het volste vertrouwen in dat de belangen van heel studerend Nederland bij hen in goede handen zijn’, zegt hij.

ISO-bestuur: Luc Rullens, Sirra Alofs, Tom van den Brink, Nina de Winter en Sjoerd Stikvoort (v.l.n.r.)

ISO
Die dag vindt ook bij het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de bestuurswissel plaats. De centrale medezeggenschapsraden van universiteiten en hogescholen die het ISO vertegenwoordigt, spraken dit weekend het vertrouwen uit in het nieuwe kandidaatsbestuur, met Tom van den Brink als nieuwe voorzitter en woordvoerder.

Van den Brink heeft de bachelor bestuurs- en organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht gevolgd en rondt daar nu een master publiek management af. Hij schreef tijdens zijn studie een scriptie bij de Inspectie van het Onderwijs en werkte voor een onderwijsadviesbureau. Met woordvoering deed hij al ervaring op als bestuurslid van het CDJA.

Onder zijn leiding zal het ISO zich onder meer hard maken voor het studentenwelzijn. Van den Brink: ‘Er wordt steeds meer van studenten verwacht, waardoor de prestatiedruk toeneemt en burn-outs op de loer liggen. Om ervoor te zorgen dat studenten zich optimaal kunnen ontwikkelen is het van groot belang dat er meer aandacht komt voor hun welzijn.’