Lagerhuisdebat bij de start van HU-verkiezingen

Een lagerhuisdebat is een van de aandachttrekkers voor de verkiezingen van diverse medezeggenschapsraden en opleidingscommisies van de HU. Zo’n twintig kandidaten gaan dinsdag 15 mei met elkaar in discussie.

Van maandag 14 tot en met zondag 20 mei vinden de verkiezingen plaats voor de Hogeschoolraad (HSR), Dienstenraad (personeel HU Diensten) en bij sommige instituutsraden en (gemeenschappelijke) opleidingscommissies (zie hieronder). Bij andere raden en commissies meldden zich evenveel of minder kandidaten dan het aantal beschikbare plaatsen, waardoor zij automatisch verkozen zijn.

Pitch
Tijdens het debat discussiëren de kandidaten aan de hand van drie stellingen. Ook geven ze tijdens een korte pitch aan waaraan zij de komende twee jaar geld willen besteden. Een jury onder leiding van collegevoorzitter Jan Bogerd beoordeelt de verrichtingen van de kandidaten. Debatleider is Jochim Schueler, adjunct-secretaris van het college van bestuur.

Het debat start dinsdag om 17.30 uur met een inloop en om 19.30 uur staat kennismaking met de kandidaten op het programma. De locatie is Padualaan 101 in De Uithof.

Studenten en medewerkers krijgen maandag 14 mei een mail met een link naar een stemformulier met de namen van kandidaten. Op 23 mei is de uitslag van de verkiezingen bekend. De zittingstermijn van de nieuwe raden en commissies start op 1 september 2018.

De verkiezingen zijn eerder uitgesteld vanwege onrust bij opleidingscommissies over enkele onduidelijkheden.

Bij instituutsraden zijn er verkiezingen:
-voor medewerkers: Archimedes, Arbeid en Organisatie en Social Work.
-voor studenten: Engineering en Design, Arbeid en Organisatie, Gebouwde Omgeving, Social Work en Veiligheid.

Bij (gemeenschappelijke) opleidingscommissies:
-voor medewerkers: Social Work, Werktuigbouwkunde, Theo Thijssen, Fysiotherapie, Small Business en Retail Management, Economics en Commerce.
-voor studenten: Rechten, Sociaal Juridische Dienstverlening, Social Work, Gebouwde Omgeving, Technische Bedrijfskunde, Werktuigbouwkunde, Archimedes, Farmakunde, Verpleegkunde, Oefentherapie Cesar, Life Science and Chemistry, Business, Economics, Commerce, Journalistiek, Pedagogiek en International Business Studies.

Meer informatie op www.verkiezingen.hu.nl.