Laatste loodjes van de Nationale Studentenenquête

Studenten met kleurrijke bolletjespakken trekken langs de locaties van de HU om anderen aan te sporen de Nationale Studentenenquête (NSE) in te vullen. Zo’n 33 procent heeft dit inmiddels gedaan.

Op de Heidelberglaan 7 stappen de gekleurde pakken woensdag 7 maart op de studenten af. Eigenlijk zou er wat meer bombarie worden gemaakt door het doorprikken van ballonnen, maar later in de ochtend zijn de heliumtanks op. In plaats daarvan mogen studenten die de NSE invullen een lotje grabbelen: zij maken kans op een cadeaubon.

De NSE is op 17 januari gestart. Door het invullen van een uitgebreide vragenlijst kunnen studenten hun mening geven over bijvoorbeeld het onderwijs, docenten en studiefaciliteiten. De uitkomsten worden gebruikt om zaken te verbeteren en vormen de basis voor de beoordelingen in de Keuzegids Hoger Onderwijs en Elseviers Weekblad. De enquête duurt tot en met 11 maart.

Van de ruim 35.000 studenten heeft zo’n 33 procent de NSE ingevuld. Met 52 procent scoort het Instituut voor Bewegingsstudies (onder andere Fysiotherapie) het hoogst. Gevolgd door het Instituut voor Paramedische Studies (Farmakunde, Huidtherapie) met 46 procent. Met 23 procent is er minder animo bij de instituten International Business Studies en Business Economics. Ook de instituten voor Recht en Arbeid & Organisatie bungelen met 24 procent in de laagste regionen.

Kritiek
Er is ook kritiek op de uitvoering van de promotie van de NSE. Bij sommige instituten worden medezeggenschapsraden ingezet om promotie te maken voor de enquête, meldt Vereniging MUST, die zich bezighoudt met het stimuleren van de medezeggenschap. En dat is niet de bedoeling: het staat niet in het takenpakket van de raadsleden en zij krijgen hier ook geen vergoeding voor. ‘Zorgen voor een gedegen NSE-afname is immers niet de taak van de medezeggenschap maar van de HU’, stelt MUST.

Daarbij zou het volgens MUST meerdere keren zijn voorgekomen dat docenten studenten aansporen om de vragenlijst positief in te vullen, met als argument dat bij slechte resultaten het diploma minder waard zou zijn. Ook drukken volgens de vereniging sommige docenten de studenten op het hart om niet te klagen over de faciliteiten, omdat dit HU-breed is geregeld en het de gemiddelde score van de opleiding omlaag zou trekken. Dit is volgens de overeenkomst van de instellingen en de Stichting Studiekeuze123, de landelijke organisator van de NSE, niet toegestaan.

Graadmeter
HU-woordvoerder Seger Pijnenburg stelt in een reactie op de kritiek van MUST: ‘Een objectieve NSE is een goede graadmeter hoe studenten de kwaliteit van de HU, de instituten en haar opleidingen beoordelen. Een belangrijke graadmeter ook voor de opleidingen en instituten zelf: waar zijn we goed in en wat kunnen we beter doen? Het proberen te beïnvloeden van de respons – hoe beperkt het ook voorkomt – is in strijd met het reglement, dit zal het college van bestuur ook onder de aandacht brengen bij de instituutsdirecteuren.’

Donderdag 8 maart doet het NSE-promotieteam de Bolognalaan 101 en de HU Amersfoort aan.

Wie wil weten hoeveel studenten er bij jouw opleiding de NSE hebben ingevuld, klik hier (inloggen verplicht).