Laat van je horen hogeschool!

De 'rode vierkantjes'

Hogescholen moeten zich uitspreken tegen de bezuinigingen in het onderwijs. Dat vinden verschillende studentengroeperingen. Ze roepen het college van bestuur van de HU in een brief op van zich te laten horen.

Omdat hogescholen net als universiteiten te maken krijgen met bezuinigingen moet de HU ook protesteren. Dat schrijven verschillende studentenorganisaties, studenten in medezeggenschap en studieverenigingen en twee eenmansfracties van het personeel in de HSR. De schrijvers willen dat het college een ‘publieke boodschap’ afgeeft ‘tegen onderwijsbezuinigingen’ en de ‘sloop van het onderwijs’.

Collegevoorzitter Jan Bogerd ontving de brief afgelopen donderdag. Woensdag overlegt het college informeel tijdens tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad, laat een woordvoerder weten.

Als zichtbaar protest delen HU-studentenorganisaties, net als bij de universiteit, ‘rode vierkantjes’ uit. Bij de science cafés zijn de lapjes stof gratis te krijgen.

In de laatste week van september organiseerden meerdere universiteiten een actieweek tegen de ‘doelmatigheidskorting’ en extra bezuinigingen op het hoger onderwijs.

Studieverenigingen en studenten van de HSR overleggen woensdag met elkaar.

Lees ook de column van Ernst-Jan Hamel: Waar is #HBOinActie?