Keuzegids: HU opnieuw op derde plek van onderen

De Hogeschool Utrecht blijft hangen in de onderste regionen van de Keuzegids. Net als vorig jaar prijkt de HU op een derde plaats van onderen van in totaal elf grote hogescholen.

Door Gerard Rutten

Dit blijkt uit de donderdag verschenen Keuzegids Hbo 2017, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.). Het gaat hier om de bachelor voltijdopleidingen. De bevindingen in de keuzegids zijn gebaseerd op de mening van studenten, de slagingscijfers en oordelen van experts.

De Hogeschool van Amsterdam staat net als vorig jaar als een-na-laatste in de boeken terwijl Inholland weer hekkensluiter is. Ook de top van lijst is identiek: Avans blijft onbetwiste topper, Windesheim handhaaft zich op de tweede plaats en de Hanze bekleedt opnieuw een derde plek.

Schrale troost
De totaalscore van de HU zakt met één punt van 56,5 vorig jaar naar 55,5 nu. Daarmee keldert de hogeschool als geheel in de waardering van neutraal (aangeduid met 0) naar onder het landelijk gemiddelde (-). Schrale troost: dit jaar bestempelt de Keuzegids vier hogescholen met een minnetje, tegenover twee vorig jaar.

Ingezoomd op opleidingssectoren blijkt een groter aantal slechter te scoren dan vorig jaar. Van de negen clusters van de hogeschool scoren alleen gezondheidszorg en exacte vakken/ict (met Chemie en Chemische Technologie) op het landelijk gemiddelde. Vorig jaar waren dat er nog vijf.

Lichtpuntjes
Nu duikelen bedrijfskunde & management, economie & markt en de techniekopleidingen van neutraal naar onder het gemiddelde. Zij komen op dezelfde matige waardering terecht als onderwijs & opvoeding, taal & communicatie, maatschappij & recht en aarde & milieu (met Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek).

keuzegids17De Keuzegids heeft ook enkele lichtpuntjes voor de hogeschool. De opleidingen Fysiotherapie en Technische Bedrijfskunde krijgen allebei met 76 punten het predicaat ‘topopleiding’ toegekend. Andere toppers moeten met een lampje worden gezocht, zoals een eerste plaats voor Medische Hulpverlening en een derde plek voor lerarenopleiding Aardrijkskunde en Financieel Services Management.

Uit het dal
Voor de tweede keer op een rij de derde plaats van onderen: het betekent dat de voorzichtige opmars van de HU stokt. In 2010 werd een dieptepunt bereikt door samen met Inholland als hekkensluiter te eindigen. De jaren erna kroop de HU uit het dal door telkens een plaats omhoog te behalen.

Volgens de keuzegids worden grote hogescholen vaak weggezet als ‘onderwijsfabrieken’ waar studenten een nummer zijn en bureaucratie welig tiert. Maar dat hoeft niet zo te zijn, getuige de jarenlange hoge positie van Avans. Een mogelijke reden voor het succes is dat de instelling bestaat uit twintig academies, met veel zelfstandigheid. ‘Misschien lukt het daardoor om bij veel opleidingen kwaliteit te leveren’, oppert de Keuzegids.

Professionele ruimte
Bij de HU is een dergelijke beweging ingezet. Met ingang van 1 januari 2017 worden de faculteiten opgeheven en zijn de ruim twintig instituten de belangrijke organisatie-eenheden. Ook krijgen docententeams meer professionele ruimte en zeggenschap, zo is de bedoeling.