Internationaal uitwisselen vanuit je luie stoel

Foto: Kees Rutten

Online debatteren met studenten uit Marokko en Syrië, of een interactief online college volgen over vluchtelingen in Europa – het kan binnenkort met het nieuwe virtuele uitwisselingsprogramma van Erasmus+.

De komende twee jaar zullen zo’n 25 duizend jongeren elkaar virtueel ontmoeten. Ze werken samen in internationale projectgroepen, volgen open online courses en kunnen wekelijks met elkaar debatteren via videochat.

Met het nieuwe programma Erasmus+ Virtual Exchange wil de Europese Commissie jongeren uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waaronder Algerije, Egypte, Israël, Syrië en Tunesië, in contact brengen met studenten uit de EU.

Brug
‘Erasmus+ is een zeer succesvol programma, maar niet voor iedereen even toegankelijk,’ zegt Eurocommissaris van Onderwijs Tibor Navracsis. Studenten met een kleinere beurs gaan niet zo snel de grens over. Met de online uitbreiding hoopt hij ook die doelgroep te bereiken. ‘Deze tool zal bruggen slaan en helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden als kritisch denken, mediageletterdheid, nieuwe talen en teamwork.’

Tot nu toe hebben zich vijftig organisaties als partner aangesloten bij Erasmus+ Virtual Exchange. Onder hen de Universiteit Utrecht, die de interactieve open online course ‘Refugees in Europe’ gaat aanbieden voor vluchteling- en niet-vluchtelingstudenten. Ook de Rijksuniversiteit Groningen, de Hogeschool Utrecht en de Open Universiteit tonen interesse.

De pilotfase van het project kost twee miljoen euro, duurt tot eind 2018 en moet minstens achtduizend jongeren bereiken. Bij succes wordt het project met een jaar verlengd zodat er nog eens zeventienduizend mensen kunnen meedoen.