Achtergrond

Inspiratiedag: HU-personeel zocht bijzondere ik

Op dinsdag 3 april was de derde jaarlijkse HU Inspiratiedag in Bar Beton. Trajectum was erbij en keek hoe managers, docenten en andere HU-medewerkers ontdekten wat het belang is van jezelf zijn.

De dag begon met bestsellerauteur Remco Claassen die vol charisma een zaal vol HU-medewerkers toesprak over persoonlijk leiderschap en over de vraag: ‘Hoe haal je het beste uit jezelf?’ Want dat was het thema van de dag: ‘Wees bijzonder’.

Claassen: ‘Normaal duurt mijn kortste programma 12 uur, maar nu heb ik maar anderhalf uur. Dit is best wel een beetje stressvol.’

De auteur van boeken als ‘Ik’ (over gezond egocentrisme) en ‘Wij’ (over de psychologie van het gunnen’) zette de bekende formule van Einstein op het whiteboard: E=MC2. Claassen: ’Het begon als een grapje, maar Einstein was geniaal.’ Met de formule verklaarde Claassen hoe een burn-out te voorkomen is: ‘Lang genoeg niet goed in je vel zitten, zorgt ervoor dat je ziek wordt’

Na de lezing van Remco volgde een eerste ronde vol workshops. Op de bovenste verdieping kon ik op zoek naar mijn bijzondere zelf, in een workshop die begon met een scala aan complimenten. Door meditatie werden in twee uur tijd de talenten en eigenschappen die ik al bezit naar boven gebracht. Volgens de workshopleiders, (broer en zus!) Yvonne en Joost van Iersel, is het juist belangrijk om te kijken wat er al bijzonder is aan mijzelf en de persoon naast mij.

In de congreszaal werd ondertussen ieders brein geherprogrammeerd. Personal coach en actrice Marian Mudder legde uit hoe jeugdtrauma’s voor buitensporige reacties in het heden kunnen zorgen. Marian: ’De meeste van ons zijn opgegroeid met het gevoel dat er iets mis is met ons.’ Waarna ze uitlegde hoe angsten kunnen zorgen voor je eigen ongeluk.

Helemaal achteraan, verstopt op de parkeerplaats stond een grote gele Amerikaanse schoolbus geparkeerd. In de bus werd gebiecht over de problemen die ervaren worden binnen de systemen op de HU. Waar loopt het vast met collega’s? Waar worden simpele problemen onnodig complex?

Na de lunch was het tijd voor de tweede ronde. Met onder andere een workshop heartfullness over ‘Hoe kom je in het hier en nu?’ en ‘Hoe stop je met piekeren?’ In de ruimte daartegenover stond er nog een speeddate met een stille bewonderaar op het programma. Plus ‘Een energieboost voor drukke professionals’ en ‘Bouw samen de ideale wereld’.

De dag werd passend afgesloten met ‘meemaakmuziek’ door Suzanne Mateysen. Aan het eind las een hele zaal massaal dwars door elkaar gedichten voor. Bij de afsluitende borrel werden ervaringen uitgewisseld, onder het genot van een biertje en bruine fruitschaal.

Dagvoorzitter John Driedonks, tevens docent op de School voor Journalistiek, is ‘onwijs tevreden’, zegt hij. ‘Er zijn heel veel mensen die hier profijt van hebben. Niet alleen in hun werk, maar ook in je privéleven. Helaas waren er vooral mensen van HU Diensten, terwijl vandaag ook heel goed was om als docent mee te doen. Soms moet je eens iets buiten je comfortzone doen en dit valt zeker toe te passen in mijn lessen.’