Inholland verwijst studenten Duits naar de HU

Hogeschool Inholland adviseert aankomende studenten van de lerarenopleiding Duits zich aan te melden bij de HU. Reden: Inholland stoot vanaf september 2017 de tweedegraads lerarenopleidingen af.

Enkele weken geleden werd bekend dat Inholland per studiejaar 2017/2018 stopt met de zestien lerarenopleidingen op de locatie Amstelveen. Zij worden afgebouwd vanwege de kleine instroom. Zittende studenten kunnen hun studie daar nog afmaken.

Studenten die komend studiejaar een dergelijke studie willen beginnen, worden doorverwezen naar de Hogeschool van Amsterdam (HvA), zo hebben de hogescholen afgesproken.

Kamervragen
Maar de HvA heeft geen tweedegraads lerarenopleiding Duits. Daarom verwijst Inholland nieuwe studenten naar de opleiding van de HU. Dat staat in de beantwoording van Kamervragen van minister Bussemaker, die deze week is gepubliceerd.

De minister antwoordt op vragen van SP-kamerlid Peter Kwint dat het ‘jammer’ is als er straks geen tweedegraads lerarenopleiding Duits in Amsterdam meer is. Ze acht het ‘niet uitgesloten’ dat scholen in de hoofdstad ‘meer moeite’ zullen hebben om leraren Duits te vinden dan nu het geval is.

Nieuwe lesplaats
De minister schrijft dat Inholland en HvA de mogelijkheid verkennen dat een hogeschool die nu de opleiding Duits aanbiedt een nieuwe lesplaats start in Amsterdam. Behalve Inholland en de HU zijn dat momenteel nog zes hogescholen.

Studenten die volgend jaar willen starten, hebben zich al voor een studie aangemeld, ook degenen die voor Duits bij Inholland kozen. De HU werkt graag mee om een oplossing aan deze studenten te bieden, zegt directeur Jaap van Voorst van het Instituut Archimedes, waar de tweedegraads lerarenopleidingen van de HU onder vallen. Archimedes kan de toestroom aan omdat het niet om al te grote aantallen gaat, zegt de directeur.

In totaal begonnen in 2016 ruim 180 studenten met de lerarenopleiding Duits. Daarvan nam Inholland 21 studenten voor hun rekening en de HU 33.