HU-bibliotheek gaat 3 zondagen open

Foto: Kees Rutten

De bibliotheek van de HU is de komende tentamenperiode bij wijze van proef ook op zondag geopend. Daarnaast zal een campagne studenten wijzen op de beschikbare studieplekken in de gebouwen van de HU en UU.

Hiermee wil de hogeschool de pijn verzachten, nadat de Universiteit Utrecht (UU) besloot om tijdens de tentamens in oktober/november alleen studenten van de universiteit toe te laten.

Het besluit is een proef van de universiteit en loopt van 15 oktober tot en met 8 november. Aanleiding zijn aanhoudende klachten dat studenten van buiten de universiteit veel studieplekken van de UU-bibliotheken in De Uithof en het centrum bezetten. Studenten van de universiteit moesten daardoor uitwijken naar elders.

520 studieplekken

De HU-bibliotheek aan de Padualaan 99, geopend in januari 2017, telt 520 studieplekken. De bibliotheek is van maandag tot en met zaterdag open. In de komende tentamenweken kunnen HU-studenten en anderen daar ook op de zondagen 21 en 28 oktober en 4 november terecht. ‘Na deze periode volgt een evaluatie en bekijken we of de zondagopenstelling een vervolg krijgt’, zegt bibliotheekmanager Marianne Kelder.

Daarnaast start 1 oktober de campagne ‘Find your studyspot’ om studenten te wijzen op de talloze studieplekken in alle gebouwen van de HU en UU. Zo komen in De Uithof sandwichborden te staan en verschijnen commercials op schermen in de gebouwen en in buslijn 12. Ook verschijnt er een overzicht van aanwezige studieplekken op de site van de HU-bibliotheek.

Step by Step Charts
Infogram