Columns

Hebben hbo’ers zin in seks?

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: over verschillen tussen mensen en seksuele voorlichting in het hbo.

In Trouw (24-06-17) aandacht voor racisme, kastensysteem, zwarte identiteit, kolonialisme, gemengde relaties en over pubers die geen haast met seks hebben. Vorige week zag ik met dat mooie weer een groepje kinderen van een jaar of vijf op straat spelen. Het leek wel of alle rassen vertegenwoordigd waren. Ik noem nu de mogelijke landen van herkomst: China, Suriname, Brazilië en Nederland. Ze hadden lol met elkaar. Ik denk niet dat ze erbij stil stonden dat hun uiterlijk zo verschilde.

Oudere kinderen letten wel meer op hun uiterlijk. Nog steeds zijn er loverboys met een getinte huidskleur die indruk willen maken op meisjes, vaak van het vmbo. En dat lukt ze soms ook. Toen ik lang geleden dj was in Beverwijk en Heemskerk, waar veel Molukkers woonden, vielen bepaalde types meisjes eerder op hen dan op blanke Kennemers. En die ene Antilliaanse jongen had de meisjes helemaal voor het uitzoeken. Het moet gezegd worden dat die jongens goed konden dansen.

Een medestudent met een andere huidskleur, die een andere taal spreekt, het heeft wel iets spannends, iets exotisch. Over die onderlinge verhoudingen vind je weinig in het onlangs verschenen rapport ‘Seks onder je 25e’, uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland in samenwerking met GGD’s. Het gaat over een breed scala van aan seksualiteit gerelateerde thema’s die spelen bij jongeren tussen de 12 en 25 jaar in ons land.

Eigenlijk maken de startende hbo-studenten een uiterst spannende tijd door. Ze gaan naar een nieuwe school waar meer zelfstandigheid van ze wordt verwacht, doorzettingsvermogen, discipline en dan wacht voor misschien de helft van hen de eerste geslachtsgemeenschap. Want volgens genoemd rapport beginnen jongeren nu gemiddeld met seks na hun achttiende verjaardag. Natuurlijk hebben ze al een beetje geëxperimenteerd. Van tongzoenen, via een beetje voelen, vingeren of aftrekken tot penetreren; dit geldt tenminste voor de helft van onze propedeusestudenten.

Het blijkt dat jongeren met een Turkse of Marokkaanse achtergrond minder vaak met hun ouders of vrienden over seksualiteit praten. Er zou minder kennis over seks, soa’s en anticonceptie zijn in deze groepen. Surinaamse jongens vinden seks zonder verliefdheid geen probleem, terwijl de Surinaamse en Antilliaanse meisjes conservatief zijn in hun opvattingen.

Wat de invloed van het geloof is op het seksgedrag van de jongeren is niet onderzocht. Zou seksuele voorlichting op het hbo ingevoerd moeten worden of hebben de jongeren nu al te veel aan hun hoofd? De peuters die ik vorige week zag, denken waarschijnlijk aan heel andere dingen.