Halvering collegegeld ligt nog op schema

Als alles goed gaat, krijgen eerstejaars studenten vanaf september korting op hun collegegeld. Voorlopig ligt het kabinet op schema: het wetsvoorstel is zojuist naar de Tweede Kamer gestuurd.

Geen 2.060 euro, maar 1.030 euro gaan eerstejaars studenten vanaf september betalen. Als ze een lerarenopleiding volgen, krijgen ze die korting ook in hun tweede jaar.

Er is geen weg meer terug. Binnenkort start het ministerie een ‘online campagne’ waarin de halvering in het vooruitzicht wordt gesteld, zegt de minister in een persbericht. Ze kan het dus niet meer uitstellen als er technische problemen opdoemen.

De Raad van State was gevraagd om een spoedadvies. De minister hoopt dat ook de Tweede Kamer aan een ‘heel snelle behandeling’ wil meewerken, zei ze eerder.

Een adviesbureau heeft eerder voor de zekerheid wat alternatieven op een rij gezet, bijvoorbeeld dat studenten de eerste helft van het jaar het gewone tarief betalen en de tweede helft niets. Maar dat heeft allemaal niet de voorkeur.