Festival deBeschaving niet meer in de Botanische Tuinen

Festival deBeschaving zal deze zomer niet losbarsten in de Botanische Tuinen in De Uithof. De organisatie slaat een jaar over en is op zoek naar een nieuwe plek voor de editie in 2018.

Dat meldt universiteitsplatform DUB. Sinds 2011 strijkt het festival neer in de sfeervolle Botanische Tuinen. Op meerdere podia was er te genieten van muziek, theater en wetenschappelijke performances. HU, universiteit en UMC Utrecht droegen hun steentje bij.

Maar de locatie in De Uithof leidde tot hoge kosten. Vorig jaar was er een verlies en daarom is het niet verantwoord op deze locatie door te gaan, zegt festivaldirecteur André Baars tegen DUB.

Groei
Baars: ‘De Botanische Tuinen zijn heel belangrijk geweest de afgelopen jaren. Het was een unieke locatie. Maar het terrein is bij elkaar zo’n 9 hectare en daardoor liggen de verschillende activiteiten ver uit elkaar. Dat heeft invloed op de productiekosten, voorzieningen en het personeel. De externe inkomsten liepen terug en met alleen publieksinkomsten is het bijna niet te doen. Tot nu toe wisten we de tekorten nog op te vangen met de groei van het festival, maar na het verlies van vorig jaar is dat niet haalbaar. Dus moesten we in het belang van het festival stoppen.’