Experimenten met onderwijsinnovatie van start

Foto: Pixabay

Negen groepen docenten kunnen meteen aan de slag met vernieuwende onderwijsprojecten. Zij krijgen in totaal 250.000 euro te besteden aan experimenten op het gebied van onderwijsinnovatie.

De projecten laten een diversiteit aan vernieuwing zien. Oogzorg en Optometrie wil bij minimaal drie opleidingen binnen het Instituut Paramedische Studies de ‘preventieve health checks’ als vast onderdeel invoeren in het curriculum. HBO-Rechten gaat een cursus ‘denken vanuit de cliënt’ ontwerpen die zich richt op studenten, docenten en professionals in de praktijk. Instituut Archimedes zet een virtual reality-app in om gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken bij het leren van presentatievaardigheden.

Ruim veertig projecten dongen mee naar een financiële injectie tussen de 25.000 en 50.000 euro. De Stuurgroep Onderwijsinnovatie honoreerde er na advies van een commissie van docenten negen van. De projecten zijn een aanvulling op de reguliere onderwijsinnovaties, waarmee veel opleidingen bezig zijn. Uitvoering ligt in handen van docenten van één of meerdere opleidingen in samenwerking met lectoraten, studenten en het werkveld. De teams presenteren de uitkomsten van de experimenten tijdens het Onderwijsfestival 2019 van de HU.

De Stuurgroep Onderwijsinnovatie overhandigt de vouchers op een feestelijke bijeenkomst, dinsdag 12 juni om 16.00 uur,  Heidelberglaan 7.