Exoskelet en trui van mos tijdens de Week van het Nachtkastje

Hoopjes mos, pvc-buizen, een gitaar en enkele laptops. Studenten knutselen aan ideeën die ze altijd al hadden willen uitvoeren tijdens de Week van het Nachtkastje van 20 tot en met 23 november aan de HU-locatie Padualaan 99.

Olivier van Nieuwenhuizen (foto), student Elektrotechniek, fabriceert een zogenaamd exoskelet: een uitwendig geraamte dat is opgebouwd uit pvc-buizen en foam. Het is geïnspireerd op de figuur Reinhardt van de game Overwatch. ‘Dat staat al langer op mijn verlanglijstje’, zegt hij.

Een tafel verder is Jasper Huitink, student Communication and Multimedia Design, aan het schilderen. Met kleine streepjes, à la Vincent van Gogh. Hij kan niet tekenen en schilderen, zegt hij over zichzelf. Terwijl hij een fervent cultuurliefhebber is. ‘Dat vind ik een tekortkoming.’ Daarom maakt hij elke dag een zelfportret. ‘Ik verplicht mijzelf dit deze week te doen.’

Kleien
Verderop knutselt een student uit Engeland een trui met mos en andere organische stoffen in elkaar. Iemand anders is een pot aan het kleien en een ander is met een gitaar in de weer. Tijdens de Week van het Nachtkastje kunnen studenten een idee realiseren dat altijd al op hun nachtkastje lag.

Afgelopen maandag zijn de studenten in de werkplaats op de begane grond van de Padualaan 99 gestart met deze zesde editie. Enkele coaches helpen ze op weg. De deelnemers hebben vier dagen om hun droom te realiseren. Op donderdag 23 november vanaf half vijf zijn de resultaten te zien op de expositie.