‘Ethical hackers’ kraken studenten-ov

Twee Groningse studenten hebben de studenten-ov-chipkaart gekraakt en kunnen zowel door de week als in het weekend gratis reizen. Maar ze zijn niet van plan om misbruik te maken van het lek dat ze hebben ontdekt.
Morgen publiceert de Groningse universiteitskrant UK een interview met de twee studenten, die zich ethical hackers noemen. Ze hoeven niet anoniem te blijven, ze leggen graag uit hoe het werkt en geven hun software niet weg.
Wel zijn ze verbaasd hoe makkelijk het ging. ‘De ov-chipkaart is een project geweest van drie miljard euro en wij, twee studenten, zijn er een maand mee bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen. Hadden we er fulltime aan gewerkt, had het een week gekost.’
Tegen het ANP zegt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen dat het ‘oerdom’ is om de kaart te kraken. De studenten-ov-chipkaart is namelijk niet anoniem en de fraude valt te traceren. Studenten kunnen een strafblad krijgen als ze tegen de lamp lopen.
De gewone ov-chipkaart ligt al langer onder vuur. Onlangs werd bekend dat gebruikers met de juiste apparatuur en software de anonieme kaart eenvoudig kunnen kraken om hun saldo te verhogen.