Docent van het Jaar bedrijft statistiek met Tinder

Youssef El Bouhassani met ISO-voorzitter Rhea van der Dong (links) en minister Ingrid van Engelshoven / foto: Jeroen den Otter

Docent toegepaste wiskunde Youssef El Bouhassani van de Hogeschool van Amsterdam is zaterdag uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2018, een landelijke wedstrijd georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg. Hij wint een beurs van 25 duizend euro. Er deden geen HU-docenten aan mee.

De jury prijst zijn gebruik van creatieve en activerende werkvormen. ‘Dit combineert hij met een groot enthousiasme en een open en betrokken houding naar studenten toe.’ Om studenten inzicht te geven in statistiek, gebruikte hij bijvoorbeeld Tinder: hoe groot is de kans op een match?

Maar met leuke voorbeelden ben je er niet, vertelde hij aan Folia toen hij vorig jaar aan zijn eigen hogeschool docent van het jaar werd. ‘Mensen hebben het heel vaak over culturele diversiteit, maar ik denk dat diversiteit van omstandigheden ook heel belangrijk is. Sommige studenten hebben een rustig leven naast de studie, anderen hebben misschien familieproblemen of een drukke baan om de studie te bekostigen. Daar houd ik rekening mee.’

Vierde keer
De verkiezing is voor de vierde keer georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg, dat hiermee aandacht vraagt voor goed docentschap en onderwijs. Minister Van Engelshoven (OCW) overhandigde de prijs.

Samen met de vier andere genomineerden wordt El Bouhassani lid van het zogeheten Comeniusnetwerk. Dit is een groep docenten die een Comeniusbeurs voor onderwijsvernieuwing hebben gewonnen of zijn genomineerd voor de landelijke verkiezing van Docent van het Jaar.

De andere genomineerden waren Giulia Calabretta (TU Delft), Haza Rahim (Universiteit Utrecht), Loes Keijsers (Tilburg University) en Monique Hamers (Fontys Hogescholen).

Jury
In de jury zaten Marc van Mil (docent aan de Universiteit Utrecht en winnaar van vorig jaar), Jan van Tartwijk (hoogleraar Educatie en Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht), Paul Rullmann (onder meer voorzitter SURF), student Renske Hagen (Hogeschool van Amsterdam) en Rhea van der Dong (voorzitter Interstedelijk Studenten Overleg).