Deel opleidingen journalistiek stopt met numerus fixus

Iedereen met minimaal een havodiploma kan volgend jaar aan de hbo-opleiding journalistiek beginnen. Zeker twee hogescholen heffen per direct hun numerus fixus op. Journalistenvakbond NVJ vindt dit ‘onverstandig’. Bij de School voor Journalistiek van de HU blijft de studentenstop gehandhaafd.

De numerus fixus stopt bij de opleidingen journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede en Windesheim. Waarschijnlijk gaat ook Fontys de studentenstop opheffen.

Te vroeg
Opleidingen met een numerus fixus mogen niet meer loten. Ze moeten alle studenten selecteren. Dat kost tijd en daarom is een uiterste aanmelddatum van 15 januari ingesteld. Te vroeg, vindt onder meer de Christelijke Hogeschool Ede. Zonder numerus fixus hebben studenten tot 1 mei de tijd.

Bovendien kwamen er afgelopen jaar te weinig studenten om de numerus fixus te handhaven, zegt Lex Kloosterman van Windesheim. De laatste cijfers van DUO bevestigen dit: bij Windesheim was er plek voor 225 studenten, terwijl slechts 178 zich hebben aangemeld. Ook bij Ede was een ‘tekort’ van zo’n 20 studenten. Bij Fontys Hogescholen hadden slechts 163 studenten interesse, terwijl er een maximum was ingesteld van driehonderd.

Bij de journalistiekopleiding van de HU meldden zich twee jaar geleden voor het eerst minder studenten aan dan er plekken beschikbaar waren.

Instroom
Komen er door het loslaten van de studentenstop niet te veel journalisten op de markt? ‘Nee, want veel van hen gaan straks met pensioen’, zegt Kloosterman. Hij verwacht niet dat de instroom bij de opleidingen groter zal zijn dan het aantal journalisten dat stopt met werken.

Daar is Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, het niet mee eens. ‘Wij zien en horen dat de arbeidsmarkt juist overvol is en het aandeel werkloze journalisten hoog is. Ik snap de overweging, maar vind het niet verstandig de studentenstop af te schaffen.’

De opleidingen hopen dat het ministerie nog eens na wil denken over de vervroegde deadline en of er misschien andere mogelijkheden zijn in de ‘numerus fixusprocedure’ voor de opleiding journalistiek.