Bij Fontys hoeven meesters niet meteen de kleuterklas in

Vind ze nog maar eens, de meesters. Al jaren gaan er weinig mannen naar de pabo, maar bij Fontys Hogescholen lijkt het tij gekeerd. 'De kleuterstage hoeft niet per se de allereerste kennismaking te zijn met lesgeven.'

Met een druk op een rode knop en een luid fluitsignaal gaf minister Jet Bussemaker van Onderwijs gisteren het startsein voor een landelijke ‘Veel meer meester' campagne. Kinderen zien te weinig mannen voor de klas, vindt de minister, en daar moet iets aan gedaan worden. 'We weten dat het heel goed is om soms een juf te zien, en soms een meester', zei ze tegen het Jeugdjournaal.

Bij Fontys, een van de organisatoren van de campagne, wordt al jaren geprobeerd om meer mannen te enthousiasmeren voor de pabo en dat begint zijn vruchten af te werpen. 'We hebben nu zo’n tien procent meer mannen dan een aantal jaar geleden en we zien dat de uitval na het eerste jaar ongeveer gelijk is aan die van vrouwen', zegt Astrid Venes, directeur van de Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Jaren geleden besloot Fontys al dat het roer om moest. 'Ten eerste moeten er natuurlijk meer jongens voor de pabo kiezen. Maar als ze dat gedaan hebben, moeten we vooral voorkomen dat ze uitvallen. Na het eerste jaar waren er altijd relatief meer jongens dan meisjes weer verdwenen.'

Dus werd het curriculum aangepakt. De stage in de kleuterklas is nu bijvoorbeeld later in het eerste jaar om mannen die geen zin hebben in geknutsel en gefröbel niet onmiddellijk af te schrikken. Verder worden mannen niet meer verdeeld over verschillende klassen maar juist bij elkaar gezet en is er meer aandacht voor digitalisering en technologie in het onderwijs.

Bron: cijfers Vereniging Hogescholen © Hoger Onderwijs Persbureau

Hoewel mannen op de pabo nog steeds in de minderheid zijn, lijkt het de goede kant op te gaan. Landelijk was in 2010 nog 16,5 procent van de eerstejaars pabo-studenten man, in 2015 was dat al 20,3 procent. Slechts dertien procent van de pabo-diploma’s die in 2013 werd uitgereikt was voor een meester.

De ‘veel meer meester’ campagne wordt georganis  eerd door Fontys Hogescholen, NHL Hogeschool en Stenden. Er doen landelijk veertien pabo’s aan mee.