Actie tegen aanwezigheid universiteit bij intocht Sint en Piet

Een anonieme groep organiseert op woensdag 12 november een demonstratie in De Uithof tegen de medewerking van het universiteitsbestuur aan de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Rector magnificus Bert van der Zwaan is sinds jaren officieel aanwezig tijdens de inhuldiging, die dit jaar in Utrecht op zondag 16 november plaatsvindt. De groep roept de rector op niet deel te nemen ‘en racisme de rug toe te keren’. Een maand geleden lanceerde de groep een petitie die inmiddels door ruim vijfhonderd mensen is ondertekend.

Diep beledigend
‘Wij, de ondertekenaars van deze petitie, erkennen de impliciete discriminatoire dimensies van de Nederlandse traditie “Sinterklaas en Zwarte Piet”. Wij beseffen dat de traditie door velen, waaronder leden en alumni van de Universiteit Utrecht, als diep beledigend ervaren wordt’, zo staat in de petitie.

Studenten, alumni en medewerkers van de Universiteit Utrecht worden opgeroepen mee te doen aan de Dag van de Actie van 12.00 tot 15.00 uur voor de bibliotheek in De Uithof. De campagne wordt gesteund door de Kritische Studenten Utrecht.