Zestien jaar cel voor Utrechtse serieverkrachter

De Utrechtse serieverkrachter gaat 16 jaar de cel in. Dat heeft de rechter vandaag besloten.
De 53-jarige Gerard T. is schuldig bevonden aan vier verkrachtingen. Hiervoor is dna-bewijs gevonden. Dat dna-bewijs is duidelijk volgens de rechtbank. Ook zijn browse-geschiedenis wijst op schuld.
T. is ook nog gelinkt aan achttien andere verkrachtingszaken maar daar is geen bewijs voor gevonden. Tijdens het gehele proces heeft de serieverkrachter gezwegen. De rechter vond vooral de brute wijze waarop hij te werk ging schokkend. De serieverkrachter hield met name in de jaren ’90 de regio Utrecht in zijn greep. Hij opereerde vooral in het gebied rond De Uithof en werd daarom de Uithofverkrachter genoemd.

Maximale celstraf
De rechtbank legde voor deze feiten maximale celstraf op, omdat de man met ‘onvoorstelbare bruutheid’ heeft gehandeld. De rechtbank sprak van verkrachtingen in de ‘meest vergaande zin van het woord’. Hij liet zich niet stoppen terwijl hij wist dat zijn slachtoffers enorme pijn ondervonden. De impact op hen, van wie er twee slechts 16 jaar waren, is groot.
De slachtofferverklaringen hebben laten zien dat de psychische schade ook na vijftien dan wel twintig jaar nog altijd bestaat. Eén van hen is zelfs geëmigreerd omdat zij zich in Nederland niet meer veilig voelde. De rechtbank woog ook mee dat ten tijde van de gepleegde vier feiten grote angst is ontstaan onder vrouwen in de regio Utrecht.

Bron: DUIC.nl