Weinig interesse voor Train je Collega

Train je Collega heesft dinsdag een weinig spectaculaire start gemaakt. Dinsdag, woensdag en donderdag kunnen medewerkers en studenten kennis delen via workshops. Van de dertig geplande klasjes, vervielen er negen omdat er te weinig deelnemers hadden ingetekend.

Heb je je nog niet ingetekend voor een workshop, maar wil je wel wat leren? Trajectum verzamelde wat tips van HU-professionals.

Leiden zonder te lijden
Projectleider HU honours Suzanne Unck gaf dinsdagmiddag een workshop over Fearless leadership. Suzanne: 'Het is een vorm van leiderschap die draait om het vermogen jezelf en anderen te motiveren om doelgerichte en positieve actie te ondernemen. Het begint dus bij jezelf (persoonlijk leiderschap).' Ze heeft drie tips om meer regie te nemen over je eigen leven:

– Stop met jezelf te veroordelen, maar groei door opgedane ervaringen: welke les heb ik nu geleerd?

–  Weet hoe je op een goede manier feedback geeft en ontvangt en vraag er actief om.

– Ontdek het verschil tussen 'controle' en 'invloed': weet waar je geen invloed op hebt (en laat los) en waar je wel invloed op hebt (gebruik het).

Onschuldig?
Jonas Moons – docent bij Bedrijfscommunicatie en onderzoeker bij het lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek – gaf dinsdagmiddag een workshop Enquetefraude opsporen. Zijn tips:

– Ga uit van de onschuld van de student, tot het tegendeel is bewezen.

– Zorg dat je benaderbaar bent als zich problemen voordoen tijdens het onderzoek. Enquêtefraude ontstaat niet alleen door luiheid, maar vooral ook als studenten problemen tegenkomen en in paniek raken.

– Zorg dat je standaard vraagt om bewijsmateriaal zoals handtekeningenlijsten en contactgegevens van referenties die kunnen bevestigen dat er een onderzoek is uitgevoerd. Gebruik statistiek om verdachte gevallen te identificeren.

Excelleren moet je gewoon doen
Studente Ellen schepens wilde medewerkers vertellen over de International Award for Young People, een excellentieprogramma voor jongeren tussen de 14 en 25. Ellen: ‘Het gaat over excelleren op een manier die al meer dan 50 jaar wordt toegepast over heel de wereld. Ontwikkelen voor jongeren in de categorieën sport, talent en vrijwilligerswerk. Ik heb zelf het traject doorlopen en vind elke jongere die er niet meer in aanraking komt een gemiste kans.’ Er waren niet genoeg geinteresseerden voor Ellen’s workshop, maar haar tips hebben we wel:

– Gewoon doen! Alles is leuk en alles is leerzaam, met dit project heb je een stok achter de deur om eindelijk eens te doen wat al jaren op je lijstje stond.

– Sommige jongeren hebben een zetje nodig om hun talenten te ontdekken. De Duke of Edinburghs Award en het Sirius-programma zijn voorbeelden van programmas die hierbij aansluiten.

– Bedenk eens wat je niet zo goed kan en ga dát eens doen. Altijd doen waar je goed in bent of wat je al kan maakt niet dat je je grenzen verlegd. Wie weet ontdek je verborgen talenten in jezelf!

Ondernemen met passie
Hoe maak je van een student een goede ondernemer, dat wilde Eric Leltz, docent Digitale Communicatie, graag vertellen in zijn workshop ‘Ondernemen met passie’ die ook verviel. Gelukkig hebben we zijn tips nog:

– Richt je op wat jou energie geeft en jou blij maakt alleen dan heb je de motivatie om jouw doel te bereiken en je angst en twijfel te overwinnen.

– Laat je raken en inspireren door wat langskomt in plaats van het wiel zelf opnieuw uit te vinden.

– Volg jouw intuïtie en blijf leren, vooral van jouw fouten.

– Besteed uit waar je niet goed in bent. Het geld dat je daarmee uitgeeft verdien je meer dan terug met jouw passie.

Mediastrategie
Hoe kies je de beste mediastrategie voor je organisatie, dat laat docent Communication and Multimedia Design Michiel Rovers zijn cursisten uitvinden in het ‘Mediastrategiespel’. Zijn tips:

– Bedenk bij het maken van een mediastrategie goed welk doel je wilt bereiken voordat je al gaat denken in oplossingsgerichte kanalen. In het spel komen deze tot uiting in de vorm van de blauwe kaarten

– Probeer meerdere strategieën uit. Er kunnen meerdere wegen naar Rome leiden. In het spel kan je hiertoe meerdere kwartetten neerleggen

– Kijk altijd kritisch naar jouw strategie door alle opties te benoemen waarop het mis kan gaan. Hiertoe leg je in het spel de rode kaarten open op tafel en bekijkt of elke 'faalfactor' kan worden weggewerkt

Meedoen kan nog! De workshop is donderdag 30 januari om 13:00 uur. HU'ers kunnen zich hier inschrijven.

In 2013 werd Train je collega voor het eerst georganiseerd. In drie dagen trainden dertig HU’ers toen bijna 150 deelnemers.