Columns

We zijn gewoon de slechtste, draai er niet omheen

Ernst-Jan Hamel
Foto: Kees Rutten

Er zijn betere weken om HU-docent te zijn, zegt columnist Ernst-Jan Hamel. Hoe reageer je op de lage scores van de HU in de rankings van de Keuzegids en Elsevier?

Ik kreeg in de eerste oktoberweek de nodige opmerkingen en berichten naar mijn hoofd geslingerd over de slechte score van de HU in de jaarlijkse rankings van Elsevier en de Keuzegids. Het varieerde van ‘heb je dit al gelezen?’ tot ‘jeetje joh’ en ‘lekker bezig Hamel!’. En dan waren er ook mensen die alleen een linkje naar een nieuwsartikel als deze naar me Whatsappen. Zonder vraag of opmerking erbij. Wat moet ik daar nou mee?

U snapt: er zijn betere weken om HU-docent te zijn. Wat zijn je opties bij zulk slecht nieuws? Je kunt op sommige berichten gewoonweg niet reageren. Heb ik in een paar gevallen gedaan. Enorm zwaktebod natuurlijk. En niet zo aardig (sorry vrienden!). Je kunt je ervan afmaken met een grapje. ‘Wij bij de HU zijn bad ass motherfuckers!’, appte ik naar een vriend. Heel succesvol om een chatgesprek een andere wending te geven. Andere optie: ‘Ach ja, de Keuzegids is ook maar een mening.’ Met een knipoogsmiley erbij natuurlijk.

Je kunt ook in discussie gaan. Toegeven dat de HU het dan wel slecht doet, maar dat jouw opleiding toch wel lekker boven Inholland en de Hogeschool van Amsterdam staat. Of zoals in het geval van mijn opleiding Journalistiek: terugkaatsen dat je flink beter scoort dan vorig jaar. We hebben de weg naar boven gevonden! Al zijn we nog steeds de zwakste journalistiekopleiding van Nederland. Maar dat hoef je in zo’n discussie natuurlijk niet te vermelden.

Wat ik niet zou doen, is een semantische discussie gaan voeren over de laatste plek van de HU op de ranglijst. ‘Het is absoluut niet zo dat wij de slechtste hogeschool zijn’, zegt een HU-woordvoerder tegen RTV Utrecht. ‘Alle hogescholen krijgen een voldoende, wij hebben de laagste voldoende.’ Dat is een beetje alsof NAC (laatste plek in de Eredivisie) gaat lopen verkondigen dat alles op rolletjes loopt.

Er is een oud spreekwoord dat zegt ‘wie geschoren wordt, moet stilzitten’. Dat lijkt me ook een verstandig motto voor de HU. Laatste geworden? Hoofd buigen, in gesprek gaan met studenten en nog harder je best doen. We zijn gewoon de slechtste. Daar moet je niet omheen gaan draaien.