Vragen over ‘chaos’ bij bushaltes in De Uithof

Foto: Twitter

Bij de start van het nieuwe studiejaar zijn de bussen van en naar De Uithof meer dan overvol. Bij de haltes is het dringen. Zeker op de tijdelijke halte aan de Heidelberglaan.

Een combinatie van veel nieuwe studenten en werkzaamheden aan de nieuwe tramlijn van het station naar De Uithof leidt tot massa’s bij de bushaltes. Bovenstaande foto circuleert op Twitter en dateert van maandag 11 september.

‘Het was rond 15.00 uur en er stond een enorme rij’, zegt student Titus op nieuwssite DUIC. ‘Het is natuurlijk het begin van het studiejaar en waarschijnlijk hebben nog niet alle studenten een kamer in Utrecht of een fiets. Daardoor wordt er heel veel gebruik gemaakt van de bus.’

Start Uithoflijn uitgesteld
De Utrechtse gemeenteraadsfractie Student & Starter kondigt aan om het college van B&W te vragen hoe deze ‘chaos’ kon ontstaan. ‘Dit zag je toch aankomen?’, stelt de partij op Twitter.

Inmiddels heeft B&W van Utrecht bekend gemaakt dat de geplande startdatum van de Uithoflijn niet gehaald wordt. De eerste trams zouden in juli 2018 gaan rijden, maar dat is voor onbekende tijd uitgesteld. Wel wordt onderzocht of er een beperkt aantal trams kan pendelen tussen het station Vaartsche Rijn en De Uithof. Buslijn 12 blijft in de tussentijd gehandhaafd.