Verbijstering over schorsing directeur Paramedische Studies

Het bericht dat de directeur van het Instituut Paramedische Studies is geschorst vanwege belangenverstrengeling, is hard aangekomen bij medewerkers. Het kwam totaal onverwachts en leidt vooral tot verbijstering.

Tilly Hof was vol ongeloof toen ze hoorde dat de directeur wegens belangenverstrengeling is geschorst. ‘Ik ben er aangeslagen door’, vertelt de voorzitter van de Instituutsraad Paramedische Studies en lid van de Hogeschoolraad (HSR).

Vorige week kreeg ze van een collega de vraag waarom de directeur al enkele dagen niet was gesignaleerd op het instituut. Na een mailtje aan het college van bestuur kreeg ze uitsluitsel, waarna maandag 18 december een bericht op Sharepoint volgde. De opgegeven reden voor de onmiddellijke schorsing – ‘ontoelaatbare belangenverstrengeling’ – leidt tot veel vraagtekens.

Meerdere verzoeken om te beschrijven hoe het nieuws is gevallen bij de medewerkers deze week, leverden weinig op. Docenten en ondersteunend personeel treden liever niet naar buiten over de situatie of willen niet met naam geciteerd worden.

Lokale media
Voor informatie verwijzen ze vaak naar opleidingsmanagers en de officiële woordvoerder van de hogeschool. Later deze week bleek dat het personeel een mailtje heeft gekregen waarin hen wordt gevraagd bij vragen van media te verwijzen naar de officiële woordvoerder van de HU. Verschillende lokale media berichtten over de zaak.

Sommige docenten tonen zich gelaten: instituutsdirecteuren komen en gaan, is dan het motto. Maar voor de meesten komt het besluit onverwachts en als een schok. ‘Ik hoor om me heen dat veel mensen geschrokken zijn’, zegt instituutsraadvoorzitter Hof. ‘Zij kunnen zich niet voorstellen dat hij zich heeft verrijkt of iets dergelijks.’

Positief
Zij is positief over de samenwerking tussen de directeur en instituutsraad. ‘Hij is een directeur met visie en op het gebied van organisatieontwikkeling nam hij het team daarin goed mee.’

HU-woordvoerder David Uitdenbogaard zegt desgevraagd niet meer te kunnen vertellen dan in het bericht op Sharepoint staat.

Waarnemend directeur Henri Kiers, tevens directeur van het Instituut voor Bewegingsstudies, kan ook niet uitweiden over de situatie. ‘Ik heb met het management en mensen van de werkvloer gesproken en bekijk hoe we verder gaan. Misschien weet ik volgende week meer’, zegt hij.