Columns

Van de redactie: met je smartphone voor de klas

In de rubriek Van de redactie geven redacteuren wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: wat te doen met smartphones in de klas?

Afgelopen week mocht ik een keertje voor de klas staan om les te geven. Het leek me goed om te doen: zo leer je de doelgroep eens van een andere kant kennen en ervaar je een klein beetje wat het is om docent te zijn. En natuurlijk viel het niet mee. Lesgeven is nu eenmaal een vak.

Wat me vooral is bijgebleven: de beeldschermterreur. Al vaker heb ik docenten horen mopperen over de eeuwig aandacht afleidende mobieltjes en laptops. Die dingen halen alle concentratie weg en maken het voor studenten wel heel makkelijk om zich onder te dompelen in hun eigen bubbel van Facebook en Youtube.

Nu stond ik er zelf voor. En gelukkig was de coördinator zo verstandig om aan het begin van de les een duidelijke regel te verkondigen: alle mobieltjes uit en in de tas. Dat scheelde. Ik had alleen nog concurrentie van een stuk of twintig laptops. Snel moffelde ik mijn eigen mobieltje weg.

Maar voor alle docenten die telkens weer de concurrentie moeten aangaan met de verleidingen van online: er gloort hoop.

‘Jongeren hebben last van smartphonegebruik ouders’, zo kopte Het Parool vandaag. Het is de conclusie van een onderzoek naar smartphones in het gezin. De Nationale Academie voor Media en Maatschappij ondervroeg 1849 jongeren (tussen de 13 en 18 jaar) en 637 ouders.

En wat blijkt? Een derde van de jongeren vraagt zijn ouders wel eens te stoppen met het staren naar de telefoon. Een op de drie ouders doet dat na dat verzoek nog altijd niet – aldus Het Parool.  Jongeren waren de voorlopers in smartphonegebruik, zo vermoedt een van de onderzoekers. En: ‘Ouders zitten nu juist in de piek.’ Waar eerst de ouders klaagden over het smartphonegebruik van jongeren, is dat inmiddels andersom.

Kortom, lieve docenten: nog heel even, dan willen onze studenten helemaal niet meer naar hun beeldscherm staren. En geven ze je een woedende blik als je even een appje wil checken. Tot die tijd: toch maar zelf op tijd je mobiel wegstoppen. En heldere regels stellen over dat smartphonegebruik. Toch?