Columns

Van de redactie: Meer kwaliteit met minder mensen, kan dat?

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren van Trajectum wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis.

Door Janny Ruardy

Met de slogan ‘Meer kwaliteit met minder mensen’ werden de bezuinigingen op HU Diensten twee jaar geleden ingeluid. De kosten op overhead waren namelijk hoog in vergelijking met andere hogescholen. En het geld dat zou worden bespaard, kon naar het onderwijs gaan. We zijn er immers voor studenten. Hoe meer geld er naar het onderwijs kan, des te beter voor die studenten.

‘Meer kwaliteit met minder mensen’ is ook een risicovolle slogan en een contradictio in terminis, oftewel een tegenspraak in termen. Less is more, gaat niet altijd op.

Nu de transitie bijna is afgerond, worden de contouren van de operatie zichtbaar. Op een punt is de operatie volledig geslaagd te noemen: er zijn minder mensen in ondersteunende diensten.

Maar hoe zit het met de kwaliteit?

Als nu de slogan was geweest: ‘meer kwaliteit met minder bureaucratie’ of ‘minder kwantiteit meer kwaliteit’, dan lijkt er een idee achter te zitten, een plan.

Maar hetzelfde doen met minder mensen, dat lijkt vooralsnog te leiden tot ondersteuners die niet weten waar ze de tijd vandaan moeten halen om te doen wat er van ze verwacht wordt. De njet-stand lijkt permanent aan te staan, alles volgens protocol. En mensen worden op problemen afgestuurd waar ze geen verstand van hebben. Gevolg kan zijn dat iemand uren bezig is met een klusje van een uur.

Met het aloude gezegde ‘de juiste man op de juiste plaats’ zouden we al flink in de richting van meer kwaliteit komen. En dan ook nog graag  op het juiste moment.