Utrechtse studenten nomineren Huisjesmelker van het Jaar

Huisbaas Marcel van Hooijdonk is door zijn huurders in Utrecht genomineerd voor de Huisjesmelker van het Jaar-verkiezing. De jongerenpartij Rood van de SP organiseert het jaarlijks om huisjesmelkers aan te pakken.

Volgens Rood geeft de woningnood onder studenten huisjesmelkers vrij spel. Door Van Hooijdonk te nomineren willen de studenten anderen voor hem waarschuwen. De klachten over Van Hooijdonk komen niet alleen vanuit Utrecht, maar ook uit Amsterdam en Nieuwegein, meldt Rood. Van Hooijdonk komt vaker negatief in het nieuws en kreeg begin dit jaar nog een boete opgelegd voor bedreiging van zijn huurders.

Klusjesmannen
De huurders van het studentenhuis in de wijk Overvecht zouden de genomineerde huisjesmelker nog nooit in het echt hebben gezien of gesproken; hij communiceert via zijn klusjesmannen. Daarnaast is er niet altijd warm water en wordt de vuilnis niet vaak genoeg opgehaald waardoor het zich ophoopt in de gang. Dat meldden de huurders aan Rood. Ondanks Van Hooijdonks reputatie maakte woningcorporatie Mitros onlangs bekend dat hij 130 nieuwe studentenkamers mag bouwen in de flat aan de Lomanlaan in Utrecht.

Aan het begin van dit jaar is er een wet aangenomen die er voor zorgt dat huisjesmelkers harder aangepakt kunnen worden door de gemeente. Ook is er een meldpunt in Utrecht geopend waar huurders klachten over hun verhuurder kunnen mailen: meldpunthuisjesmelker@utrecht.nl.