Utrecht verdubbelt toeslag gehandicapte studenten

Foto: Bart Versteeg

De gemeente Utrecht verhoogt de toeslag voor studenten met een functiebeperking naar 200 euro per maand. ‘Een goede eerste stap’, vindt de Utrechtse studentenbond VIDIUS, maar elders zijn de toeslagen hoger.

Begin dit jaar meldden CNV Jongeren en de Landelijke Studentenvakbond dat de hoogte van de gemeentelijke toeslagen voor studenten met een fysieke of psychische beperking enorm varieert: van 31 euro in Heerlen tot 310 euro in Zwolle. Bovendien zouden ze niet erg bekend zijn onder de doelgroep: maar zeven procent zou er gebruik van maken.

Stof
Het nieuws deed veel stof opwaaien. In maart verhoogde Roermond de toeslag van 100 naar 282 euro en nu volgt de grote studentenstad Utrecht met een verdubbeling naar 200 euro. Studentenbond VIDIUS is er blij mee, maar blijft pleiten voor verdere verhoging. In minstens negen andere gemeenten zijn de toeslagen al hoger.

Tot 2015 konden gehandicapte studenten via uitkeringsinstantie UWV aanspraak maken op een landelijk gelijke toeslag: een kwart van het minimumjeugdloon. Voor een 18-jarige student was dat 187 euro per maand, terwijl een 23-jarige op 377 euro kon rekenen.