Universiteitsblad maakt special voor vluchtelingen

Het Nijmeegse universiteitsblad VOX verschijnt deze week in een mooie Engelstalige editie voor en over de asielzoekers in opvanglocatie Heumensoord. Er staan interviews in met vluchtelingen, maar ook voor hen bedoelde praktische tips.

Vorige maand besloot de gemeente Nijmegen om drieduizend vluchtelingen op te vangen, niet ver van de Radboud Universiteit. Het leek de redactie van VOX een goed idee om de nieuwe tijdelijke buren een gezicht te geven en, omgekeerd, om hen kennis te laten maken met Nijmegen en de Radboud Universiteit. De speciale editie van VOX is dinsdagmiddag uitgedeeld bij de opvanglocatie.

Vaderland
De ene asielzoeker is de andere niet, blijkt uit de interviews. Een Syrische chauffeur van een vorkheftruck zou liever vandaag dan morgen terugkeren naar zijn vaderland. “If I have to, I will stay in the Netherlands, but I would prefer to return when it’s safe again. Syria is the country where I belong.”

Maar een vrouw uit Irak, is daar minder van overtuigd: “I don’t see us returning to Iraq any time soon. A life of freedom there is still a distant dream, and that is one of the most important things in life.”

VOX laat verder onder meer vluchtelingstudenten aan het woord die al langer in Nederland wonen en geeft in ‘Einsteins on the run’ een historisch overzicht van knappe koppen die hun land moesten ontvluchten.