Toch nog verkiezingen bij veel instituutsraden

Bij de meeste instituutsraden komen binnenkort verkiezingen omdat er meer kandidaten zijn dan zetels. In totaal meldden zich 117 studenten en 94 medewerkers aan voor een plek in de nieuwe raden.

Bij 11 van de 22 instituutsraden vinden verkiezingen plaats bij zowel de studenten- als de medewerkersgeleding, blijkt uit de verkiezingslijsten (inloggen) die de Kiescommissie heeft vastgesteld. Bij een aantal instituten gaan alleen studenten of alleen medewerkers naar de digitale stembus. In totaal zijn op vijftien instituten verkiezingen bij studenten; bij medewerkers ligt dit aantal op veertien.

Automatisch benoemd
Slechts drie zetels voor studenten blijven leeg: het Seminarium voor Orthopedagogiek komt twee studenten tekort en bij het Instituut voor Media is één plek onbezet. Ook het aantal lege stoelen onder medewerkers beperkt zich tot drie: er zijn respectievelijk één en twee vacatures bij de instituten voor Bewegingstudies en Paramedische Studies.

Waar vacatures overblijven, zijn geen verkiezingen nodig. Dit is ook het geval als er evenveel kandidaten zijn als plekken: zij worden automatisch benoemd. Bij twee instituten zijn bij zowel personeel als studenten precies evenveel gegadigden als zetels: Gebarentaal en Dovenstudies en Life Sciences and Chemistry. In totaal zijn bij vijf instituten voldoende studentkandidaten terwijl dit bij zes raden voor medewerkers geldt.

Eindspurt
Medio december leek het niet storm te lopen bij de kandidaatsteling voor de instituutsraden. Twee weken na de start stond de teller op 46 studenten en 35 medewerkers: bijna zestig gegadigden te weinig om alle zetels te bezetten. Door een eindspurt is dit ingehaald. Ook was de Kiescommissie coulant tegenover gegadigden die zich te laat meldden, vooral omdat de periode van kandidaatstelling korter was dan anders.

De verkiezingen van de instituutsraden vinden plaats van 16 tot en met 22 januari. Zij komen in de plaats van de faculteitsraden omdat de faculteiten per 1 februari dit jaar worden opgeheven. De instituutsraden bestaan doorgaans uit drie studenten en drie medewerkers (bij grote instituten elk vier). Ook kunnen kandidaat-leden zitting nemen in de raad, maar zij hebben geen stemrecht.

De zittingstermijn van de leden loopt van 1 februari 2017 tot 1 september 2018. In de tussentijd wordt de gehele medezeggenschap aan de HU tegen het licht gehouden. Vanaf september 2017 moet er een nieuw medezeggenschapsreglement zijn.

Zie ook: www.verkiezingen.hu.nl.