Tijdelijk erkenning voor medisch hulpverlener

Het ministerie van Volksgezondheid gaat het beroep van medisch hulpverlener tijdelijk erkennen. Naar verwachting komen er nu eindelijk meer stageplaatsen voor studenten van de nieuwe hbo-opleidingen voor medisch hulpverlener.

Hogescholen, waaronder de HU, en ziekenhuizen hadden het ministerie gevraagd om medisch hulpverleners bij wijze van experiment op te nemen in het BIG-register, waarin bijvoorbeeld ook artsen, fysiotherapeuten en verpleegkundigen staan. Vorige week schreef minister Bussemaker van Onderwijs dat haar collega van Volksgezondheid pas na de zomer een besluit zou nemen op dat verzoek.

Maar het ministerie van Volksgezondheid liet de betrokken hogescholen en ziekenhuizen begin deze maand al weten dat het beroep van de bachelor medische hulpverlening, die onder meer werkzaam is op de ambulance en bij de spoedeisende hulp, bij wijze van experiment zal worden opgenomen in het BIG-register. Dan mogen de medisch hulpverleners zelfstandig acute medische handelingen verrichten.

Door dit besluit kan het beroep medisch hulpverlener zich verder ontwikkelen en vervalt het bezwaar van ambulancediensten en ziekenhuizen om stageplaatsen te creëren voor studenten die later toch niet aan de slag zouden mogen.