Columns

The Student Hotel: geen studentenhuisvester maar hotel

Foto: Kasia Gatkowska

The Student Hotel biedt verschillende groepen tijdelijk verblijf waaronder studenten. De onderneming valt dan ook onder de wet- en regelgeving voor hotels en heeft niets van doen met huurrechten. Dat stelt The Student Hotel in een reactie op de commotie die is ontstaan bij de aankondiging in Utrecht een vestiging te willen openen.

The Student Hotel pretendeert niet de oplossing te zijn voor het tekort aan studentenaccommodatie door hotelkamers aan te bieden voor korte duur. Al zorgt het wel voor een vermindering van de druk op de vraag naar tijdelijke verblijfsmogelijkheden voor internationale studenten.

De komende jaren zal ook in Utrecht de vraag naar (tijdelijke) verblijfsmogelijkheden voor internationale studenten toenemen, omdat er in de onderwijssector sterke internationalisering plaatsvindt. The Student Hotel is met de ruim 400 plekken voor internationale studenten, hierop slechts een aanvulling voor een specifieke doelgroep.

Tijdelijk verblijf
The Student Hotel biedt verschillende groepen tijdelijk verblijf waaronder studenten. Ook toeristen, jonge professionals, zakelijke reizigers en bezoekende ouders kunnen een kamer boeken. In Nederland zijn het met name internationale studenten die ervoor kiezen een semester of een academisch jaar in The Student Hotel te verblijven.

The Student Hotel biedt studenten meer dan een hotelkamer aan: ook een gezamenlijke keuken, ontspan- en studeerruimten, korting op het café/restaurant, gebruik van meeting rooms, sportfaciliteiten, een eigen fiets, en vele sociale en culturele activiteiten die het hotel organiseert. The Student Hotel is dus alles behalve een reguliere studentenhuisvester, zij is een volwaardig hotel.

Keuze is aan de student
De hotelkamerprijs voor een student voor verblijf in The Student Hotel is niet te vergelijken met de huurprijs voor een studentenkamer. The Student Hotel biedt een hotelkamer inclusief een breed pakket aan diensten en faciliteiten. The Student Hotel valt dan ook onder de wet- en regelgeving die geldt voor hotels.

Studenten zijn vrij in het maken van een keuze voor een studentenhotel als dit aansluit op hun wensen. The Student Hotel biedt internationale studenten – en andere gebruikers – een additionele mogelijkheid om te verblijven. De internationale studenten kunnen er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in een ander hotel te verblijven, of in een andersoortige accommodatie. Die keuze is aan de student.

Maximaal één jaar
Het gemiddelde aantal verblijfsdagen van een gast in The Student Hotel is 6,9 dagen. Het is wel mogelijk om voor de duur van een semester (tot maximaal één academisch jaar) in een studentenhotel te verblijven. The Student Hotel hanteert wel het beleid dat studenten in een periode van 24 maanden nooit langer dan twaalf maanden achtereenvolgens op een locatie mogen verblijven in de accommodatie. Op deze manier voorkomt The Student Hotel dat studenten haar accommodatie als reguliere studentenhuisvesting gebruiken.

Ondanks inspanningen van gemeenten is er vaak onvoldoende passend aanbod voor studenten in de studentensteden. Tegelijk neemt het aantal internationale studenten aanzienlijk toe. Internationale studenten nemen deel aan kortere programma’s zoals summer schools, uitwisselingsprogramma’s of een Master programma van tien maanden. Als buitenlandse studenten in Nederland aankomen hebben ze vaak geen vrienden, familie of andere netwerken die kunnen helpen bij het vinden van accommodatie.

Behoefte aan zekerheid
Zij en hun ouders hebben wél behoefte aan zekerheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en service. Deze studenten hebben vaak geen recht op huursubsidie of andere sociale voorzieningen, betalen de studie uit eigen middelen maar hebben ook geen tijd noch behoefte aan wachtlijsten voor sociale woningbouw. Voor deze groep is The Student Hotel een interessante oplossing.

Net als voor alle andere gasten geldt voor studenten dat als zij een kamer bij een studentenhotel boeken zij de zekerheid hebben van een overeenkomst die beide partijen jegens elkaar bindt. The Student Hotel kan aldus door de student gehouden worden de overeenkomst na te leven. In de overeenkomst worden zaken vastgelegd als de duur van de overeenkomst, de voorwaarden van verblijf en de prijs. Het is vergelijkbaar met het boeken van een short stay-contract; de duur van verblijf is vastgelegd. De kosten zijn ook vooraf inzichtelijk.

Contractuele verplichtingen
De voorwaarden van het contract zijn te allen tijde inzichtelijk op de website en tijdens het boekingsproces worden ze nog eens expliciet aan de aankomend gast voorgelegd. Studenten die een hotelkamer in The Student Hotel boeken weten hierdoor voor het boeken en tijdens hun verblijf precies waar zij aan toe zijn. Indien een student meent dat het studentenhotel haar contractuele verplichtingen niet nakomt kan hij/zij naar de kantonrechter stappen.

The Student Hotel

Op maandag 16 januari is er van 19:00 tot 21:00 uur in CREA Amsterdam (Roeterstraat 11) een debat tussen The Student Hotel, de Landelijke Studentenvakbond, de gemeente Amsterdam, Kences en Vastgoedbelang een debat over de studentenhuisvesting in Nederland.

Lees ook: Zonder huurrecht is er voor The Student Hotel geen plek in Utrecht